Průsmyky Hardknott Pass a Wrynose Pass

Lake District a Arthur Ransome

Tip na tuto okružní cestu předpokládá, že jste na dovolené autem.

Eskdale, Lake District, Cumbria Když vyjedete z městečka Coniston silnicí A593 na jih (tzn. z kempů doleva), dostanete se po osmnácti kilometrech do Broughton in Furness u zátoky Duddon Sands. Odbočíte doprava na hlavní silnici A595 na Duddon Bridge, Whicham a Bootle.

Napravo od vás se vypínají vysoké kopce Furness Fells, se kterými kontrastuje rovná placka pobřežních pastvin vlevo od silnice, jež protíná železniční trať z Dalton-in-Furness do Carlisle. V Bottle můžete uhnout vlevo přes trať a pokračovat po úzké silničce na pobřeží, nebo jet hlavní silnicí. Obě trasy se sjedou ve Waberthwaite.

Muncaster, Lake District, Cumbria Kousek před mostem přes řeku Esk (já vím, je nesmysl psát odbočte "kousek před něčím", když nevíte, jestli to, před čím máte odbočit, už je před vámi jenom kousek, ale v tomto případě se to jinak popsat nedá. Můžu napsat kousek za usedlostí Graymains, pokud poznáte, která z těch farem u silnice to je. Prostě když přejedete most přes řeku, tak jste odbočku minuli) můžete zahnout doprava na uzoulinkou silničku, vinoucí se údolím podle řeky.

Muncaster Castle, Lake District, Cumbria Nebo si můžete pár mil zajet, pokračovat po hlavní silnici a podívat se na zámek Muncaster.
(A když se budete vracet, máte už odbočku do Eskdale kousek za mostem, a to se hledá líp).
Muncaster Castle má překrásnou zahradu a za ním je obrovský park. Do zahrady se může vstoupit hlavní bránou od silnice, kde je pokladna (protože do zahrady se platí vstupné), nebo se můžete vrátit ještě kus po směru odkud jste přijeli a vzít to silničkou kolem kostelíka a hospodářských budov.

Tam je taky pokladna a z tohoto směru prochází parkem "Public Footpath" k pobřežním písčinám. No a pocestní na této stezce platit nemusí, protože je veřejná a protože slušní domorodci předpokládají, že když jdete po stezce, tak se nebudete moc flákat po parku a rozhlížet se.

Dalších pár mil dál po silnici je městečko Ravenglass, kde je i kemp a odkud vychází úzkokolejná trať společnosti Ravenglass & Eskdale Railway do Eskdale Green, Beckfoot a Dalegarth Station. Posledních pár mil vede trať podél silnice, kterou navrhuji jet, tzn. vydat se zpět, přejet most přes řeku Esk a odbočit první silnicí vlevo.

Eskdale, Lake District, CumbriaÚzká silnice (viz foto) je samá zatáčka a je lemována kamennými zídkami porostlými kapradím, případně ploty, které ohrazují jednotlivé pastviny. Řízení vyžaduje opravdu dost velikou pozornost (ostatně jako na všech anglických venkovských silničkách), protože z nejbližší zatáčky se na vás klidně může vyřítit jiný turista, farmář na traktoru nebo v Land Roveru (v lepším případě), náklaďák, autobus či stádo ovcí.

Až dojedete na křižovatku s hlavní silnicí, dáte se vlevo, přejedete River Esk po krásném kamenném klenutém mostě a na další křižovatce odbočíte doprava. Po levé ruce se zanedlouho objeví úzkokolejná železniční trať a když budete mít štěstí, tak i vlak tažený parní mašinkou.

Hardknott Pass, Lake District, CumbriaPo dalším mostě přejedete zpět na levý břeh řeky a po půl kilometru uvidíte telefonní budku, hejno dopravních značek a silničku, která se začíná šplhat do kopců a mizí v sedle vysoko nad vámi.

Na další cestu tedy potřebujete pevné nervy, dobrou spojku, výborné brzdy a rychlostní stupeň číslo jedna. Ostatní rychlosti jsou zbytečné, protože na dalších dvou kilometrech je jen několik málo míst kde můžete zařadit dvojku.
Jel jsem sám s prázdnou Felicií Combi a ta místa byla asi dvě.

Dost zatáček vás otočí o 180 stupňů a posune notný kus výš, takže je dobré do nich najíždět dostatečnou rychlostí, protože v několika vidíte přes kapotu motoru tak nanejvýš mraky. Čas od času jsou na silnici "výhybny" a většina z kopce jedoucích řidičů vám dá přednost, ale stejně je dobré sledovat provoz několik zatáček nad vámi. A pozor na ovce, které se všude okolo volně pasou.

Po cestě je několik míst kde můžete zaparkovat, nechat vychladnout motor a pokochat se pohledem na krásu okolních kopců.
Když zastavíte asi v polovině kopce, je nalevo od vás stará římská pevnost Medibogdum, známá z knížky "Meč krále Artuše" od Mary Stewart. Okolo ní šla družina hraběte Ectora, která vezla Artuše z Bretaně do Galavy (nynější Ambleside) a o kus dál, ve Wrynoském průsmyku, ji přepadli lupiči. Tedy podle té knížky.
Až vyjedete na Hardknott Pass, silnice začne klesat do údolí řeky Duddon.

Hardknott Pass, Lake District, CumbriaKlesání je pro řidiče také dost silný zážitek. Kde se vám stane, že byste museli víc než kilometr dupat na brzdu a navíc brzdit motorem na jedničku? Než přijedete k mostu přes řeku Duddon, zjistíte, že přes silnici jsou vrata, která oddělují pastvinu. Takže musíte zastavit (vrata se otevírají směrem k vám, zastavte v dostatečné vzdálenosti. Ne jako já. Já musel čtyři centimetry couvnout), vrata otevřít, projet s autem a vrata zavřít, aby neutekly ovce. Pak následuje další z klenutých kamenných můstků a křižovatka. Směrem doprava byste se dostali zpět k zátoce Duddon Sands, takže pojedete vlevo, plochým a úzkým údolím až k Wrynose Pass. Zde je situace opačná než u předchozího průsmyku: kratší extrémní stoupání a delší také extrémní klesání k zámku Howe. V údolí a na průsmyku opět veliký pozor na ovce!

Pak už jedete po relativně normální silnici do Skelwith Bridge, kde se vydáte doprava po A593 a po deseti kilometrech vás opět uvítá Coniston.

Hardknott Pass, Lake District, CumbriaPěší turisté se do průsmyků dostanou (logicky) pěšky, ale stihnout tůru z Conistonu přes Old Man of Coniston nebo Goat's Water na sedlo Goat's Hawse, po hřebeni na Great Carrs a dál buď na severní stranu Wrynose nebo přes Grey Friar na Cockley Beck a ten samý den zpátky - to byla honička. Tam i zpět by to bylo necelých třicet kilometrů, takže pro všechny případy bych si vzal spacák a trochu jídla navíc. Pitnou vodu seženete u každého potůčku.

V Eskdale je jeden kemp, ale dost daleko od průsmyků. V kopcích se dá "zašít" někam mezi skály.