Labem proti proudu

Plavba lodi X-ray z Torgau do Nelahozevse

Skip Navigation LinksÚvodní stránka > Jachting > Labem proti proudu 2015

Plavba po LabiHistorické městečko Torgau je správním střediskem Severního Saska a koncem dubna 1945 se na zdejším mostě setkala americká a sovětská vojska. Koncem října 2015 jsem se pod zdejším mostem setkal já s kapitánem lodi X-ray, kterou bylo třeba dopravit do Čech.

Boarncruiser 940 GSAK je necelých deset metrů dlouhá a tři metry široká ocelová loď, vyrobená roku 1976 ve fríské loděnici De Boarnstream a osazená šestiválcovým motorem Volvo Penta s výkonem 109 koní, aby bez problémů zvládla plavbu proti proudu Rýnu.

Boarncruiser 940 GSAK Tomáš ji koupil počátkem září 2015 ve výborném stavu, ačkoliv už dva roky stála nepoužívaná u mola v Maastrichtu, a přes Maasu, Rýn, Wesel-Datteln-Kanal, Dortmund-Ems-Kanal a Mittellandkanal doplul po dvou týdnech do Magdeburgu. Tam zjistil, že v Labi došla voda, a tak musel počkat do poloviny října, než trochu zapršelo. Potom vyrazil proti proudu opět sám, ale protože na Labi není od Magdeburgu až do Čech žádná tankovací stanice pro lodě a naftu je nutné nosit v kanystrech od silniční pumpy, usoudil, že by se mu hodil pomocný donašeč.

Díky tomu jsem se ve čtvrtek 22. října 2015 ocitl krátce po poledni na nábřeží v Torgau a přemýšlel, zda se mi vůbec podaří nalodit.

Plavba po LabiNěmecký úsek řeky byl sice splavný, ale vody v něm moc nebylo a při přistávání k původně vyhlédnutému molu před restaurací Stará loděnice by si pravděpodobně odřel dno i kajak. Přešel jsem tedy pod hradby k molu společnosti Viking River Cruises, ignoroval tabulky se zákazem vstupu a předpokládal, že když tady přistávají stometrové osobní lodě, bude u něj dost vody i pro malou loď s ponorem 85 centimetrů. Alespoň tento ponor udávaly papíry od lodi a v té době jsme si mysleli, že to je pravda, protože Holanďan přece nelže.

Nebylo tam dost vody. Padesát metrů před pontonem najel X-ray s mohutným rachotem na mělčinu a Tomáš nakonec musel doplout středem plavební dráhy až před molo a pak teprve opatrným traverzem v rychlém říčním proudu přirazit.

Plavba po LabiPo třech hodinách plavby jsme přistáli u prstového mola v ochranném přístavu v Belgern. Jako většina podobných mol na Labi je určeno pro mnohem menší plavidla a vyvázat k němu desetimetrovou loď není jednoduché. Zejména když plovák prstu nemá výtlak ani na to, aby udržel nad vodou osmdesátikilového chlapa, takže jsem si při protahování lana zadním okem namočil boty. Dalším specifikem německých mol totiž je, že na nich chybí pacholata a jsou osazena jen vyvazovacími oky.

Čtyřikrát jsme se prošli k půl kilometru vzdálené čerpací stanici a donesli přitom na loď 172 litrů nafty, což by mělo stačit na další tři dny plavby.

Od mého nalodění bylo krásné počasí, ale při poslední cestě od pumpy začalo drobně pršet a nepřestalo až do noci. K večeři jsem udělal bramborovou kaši a ohřál k ní karbanátky, které jsem přivezl z domova.

Následující: Z Belgern do Drážďan

Navigace

Skip Navigation Links.
Collapse Úvodní stránkaÚvodní stránka
Collapse JachtingJachting
Expand Setkání Baltských krys 2017Setkání Baltských krys 2017
Expand Na start ČANY Offshore Cup 2016Na start ČANY Offshore Cup 2016
Collapse Labem proti proudu 2015Labem proti proudu 2015
Expand S Drahou na Baltu 2015S Drahou na Baltu 2015
Expand Z Baltu do Bretaně 2014Z Baltu do Bretaně 2014
Expand Plavba pod polární kruh 2013Plavba pod polární kruh 2013
Ztroskotání Agnes 2012
Expand S Eternity na Baltu 2011S Eternity na Baltu 2011
Expand Plavba na Channel Islands 2011Plavba na Channel Islands 2011
Expand Plavba do Osla 2010Plavba do Osla 2010
Expand Plavba na Bornholm 2009Plavba na Bornholm 2009
Expand Plavba kolem Rujány 2009Plavba kolem Rujány 2009
První plavba do Davle 2009
Plachtění na Orlíku 2008
Expand Holandsko na lodi 2002Holandsko na lodi 2002
Expand Mariny na BaltuMariny na Baltu
Expand Mariny v NorskuMariny v Norsku
Portsmouth, jižní Anglie
Oban, západní Skotsko
Půjčovny plachetnic a motorových lodí v ČR
Setkání Klubu La Grace 2012
Briga La Grace - výroba takeláže 2009
Potopení plachetnice Wyvern
Polární loď Fram
Ponorka HMS Otus
Replika ruské fregaty Shtandart
Strava na anglické lodi
Expand Subaru ForesterSubaru Forester
Expand Arthur RansomeArthur Ransome
Expand Loděnice VltavaLoděnice Vltava
145. let Pražské paroplavební společnosti
Poslední parní víkend
Chrustenická šachta a Solvayovy lomy
Pomsta Městské policii

Vyhledávání

Nahoru ^

Creative Commons License
Miroslav Jaroš
Praha 8
Kontakt: Elektronická pošta, telefon 603 449 974
www.miroslavjaros.cz