Portsmouth

English Channel | Velká Británie

Skip Navigation LinksÚvodní stránka > Jachting > Portsmouth, jižní Anglie

PortsmouthJihoanglický přístav Portsmouth je hlavní základnou britského Královského námořnictva, po Doveru druhým nejfrekventovanějším trajektovým přístavem a je v něm taková spousta zajímavostí, že i několikadenní návštěva je pro jejich prohlídku krátká.

PortsmouthStrategické polohy Portsmouthu si byli vědomi už staří Římané, kteří zde během své okupace postavili přístavní pevnost. Za panování Jindřicha VIII. (to byl ten, co manželky místo rozvodu popravoval a pak kvůli tomu vymyslel anglikánskou církev) se z něj stal nejdůležitější přístav anglického námořnictva, ovládající plavbu Lamanšským průlivem, a dějiny města jsou těsně spjaty s rozvojem Británie v námořní velmoc.

PortsmouthV současnosti je zdejší největší a nejstarší britská námořní základna sídlem dvou třetin plavidel Royal Navy, je zde nejstarší suchý dok na světě a řada loděnic, muzeí a historických památek.

Nejstylovější je tedy připlout do Portsmouth lodí.
Protože je v přístavu čilý provoz a navíc se v úžině mezi Portsmouthem na východní straně a Gosportem na západě vyskytují proudy o síle až pěti uzlů, je navigačním informacím v pilotech věnována spousta textu. Lze je zjednodušit tak, že si musíte dát pozor na proudy, mít vysílačku naladěnou na 11. kanálu a plout západně od znakované trasy pro velké lodě. Pokud byste chtěli přejet na východní stranu, je to nutné domluvit se správou přístavu na zmíněném 11. kanálu, ale prakticky k tomu není důvod.

PortsmouthV Portsmouth jsou jen exkluzivní Gunwharf Quays Marina a rybářský přístav Camber Dock, které pilot nedoporučuje.

Nejlepší je tedy využít jednu ze tří marín v Gosportu: Haslar Marinu (3£ za metr lodě na den), Gosport Marinu (2,80£ za metr lodě na den) nebo Royal Clarence Marinu (27£ za loď do 12 metrů). Volná místa si u všech tří můžete ověřit na 80. kanále.

PortsmouthHned u vjezdu do maríny Haslar spatříte první zdejší historické plavidlo. Je to zeleně natřená bývalá majáková loď LV 1 společnosti Trinity House z roku 1946 (anglické majákové lodě byly označovány písmeny LV jako Light Vessel s číslem a název na boku lodi byl napsán podle momentálního umístění plavidla). Do října 1991 fungovala jako majáková loď Dowsing, 33 mil východně od Grimsby, pak ji vyřadili z provozu a nyní slouží v maríně jako klubová restaurace, toalety, sprchy a prádelna.

PortsmouthKdyž budete mít štěstí, potkáte tam i motorový člun pro obranu přístavů ML 1387 Medusa z roku 1943, který během vylodění v Normandii sloužil jako značkovací loď u invazní pláže Omaha. Během druhé světové války bylo těchto člunů vyrobeno přes 480 a řada z nich dosud existuje, i když byly přestavěny na motorové jachty. Jediná loď v Británii, dochovaná v původním stavu, je právě ML 1387 Medusa, která patří několika lodním veteránistům.

Z Gosportu do Portsmouth jezdí každou čtvrthodinu trajekt. Zpáteční lístek za 2,40£ ovšem doporučuji koupit u okénka s živou pokladní a ne v automatu, který mi sežral dvě padesátipence a odmítl je vrátit.

Portsmouth Historic DockyardPár metrů od výstupu z trajektu uvidíte vstup do Portsmouth Historic Dockyard, staré loděnice přestavěné na řadu různých muzeí a expozic. Za společné vstupné 19,90£ si můžete prohlédnout Národní muzeum Královského námořnictva, druhou největší plachtu z HMS Victory o ploše 3.618 stop z roku 1803, kterou používala v bitvě u Trafalgaru, expozici o této bitvě či loděnici z počátku minulého století. To jsou ty méně zajímavé expozice, do kterých lze zajít, až když zbude čas.

HMS WarriorExpozice, které rozhodně vynechat nesmíte, jsou tři.
První, hned u vstupu, je bitevní loď HMS Warrior z roku 1860. Byla to ve své době největší, nejrychlejší a nejmocnější válečná loď na světě. Byla tak mocná, že se s ní nikdy nikdo nepustil do boje; její pancéřování nedokázalo prostřelit žádné tehdejší dělo. Vývoj válečných lodí i dělostřelectva však postupoval tak rychle, že už po dvaceti letech byla téměř k nepotřebě.
HMS WarriorDíky poklesu ceny kovového šrotu koncem dvacátých let se jí nepodařilo prodat a přežívala jako plovoucí skladiště až do roku 1979, kdy byla nákladem 8 milionů liber restaurována do původní podoby. Loď si můžete prolézt úplně celou včetně kapitánské kajuty, strojovny či kotelen a u vstupu dostanete průvodce po lodi v češtině.

HMS VictoryJeště o sto let starší je HMS Victory, nejstarší válečná loď v činné službě a vlajková loď druhého lorda britské Admirality viceadmirála Charlese Montgomeryho (psáno v roce 2011), která stojí v suchém doku o pár desítek metrů dál.
Trup byl postaven v roce 1759, ale do služby byla uvedena až o devatenáct let později. V bitvě u Trafalgaru v roce 1805, kdy anglické loďstvo rozprášilo Napoleonovu spojenou francouzsko-španělskou flotilu, byla vlajkovou lodí admirála Nelsona. Od roku 1812 sloužila v Portsmouthu jako plovoucí sklad a po 110 letech chátrání jí restaurovali do současné podoby.
I u vstupu na HMS Victory dostanete českého průvodce a můžete si prohlédnout celou loď od kajuty admirála Nelsona přes dělové paluby po sklady střelného prachu a plnírny nábojů.
Povšimněte si, že anglická lodní děla nebyla odpalována doutnákem, ale křesadlovým zámkem, stejně jako třeba mušketa, což umožňovalo mnohem přesnější střelbu a navíc se tak v bitevní vřavě výrazně omezilo riziko požáru. Že všechny příčky na dělových palubách byly demontovatelné, takže před bitvou i Nelsonovi rozebrali jeho luxusní kajutu na zádi, aby při případném zásahu dělovou koulí odletující třísky nezranily dělostřelce.
A že na rozdíl od námořníků, kteří spali v síťových hamakách, měli lodní důstojníci dřevěné závěsné postele, které v případě úmrtí příslušného důstojníka posloužily jako jeho rakev. Což ovšem neplatilo pro admirála Nelsona, toho po smrti naložili do sudu s brandy.

HMS WarriorTřetí zajímavou expozicí je muzeum Mary Rose, která se potopila 19. července 1545 v bitvě s francouzským loďstvem jižně od Portsmouthu. V roce 1971 se podařilo vrak lodi najít a o jedenáct let později vyzvednout. V hale současného muzea jsou vystaveny pouze různé artefakty jako zbraně, zásoby, hudební a navigační nástroje a osobní věci posádky, ale v roce 2012 má být otevřeno nové muzeum, kde bude k vidění i celý zachráněný trup lodi.

Vstupenka platí i na výletní loď, která vás během 45 minut proveze kolem vojenských doků, a její kapitán přitom vypráví podrobnosti o všech válečných plavidlech, která kolem sebe vidíte.

GosportTím skončíme s prohlídkou námořního muzea a od lodí na chvilku odbočíme k literatuře. V Portsmouthu se v roce 1812 narodil spisovatel Charles Dickens. Jeho rodný dům se dochoval v původní podobě a tak se dnes můžete podívat, jak bohatě byl zařízen dům chudého státního úředníka počátkem 19.století. Ve městě také pár let provozoval svou lékařskou praxi i Arthur Conan Doyle a proto je v městském muzeu jedna z expozic věnována Sherlocku Holmesovi. Další zobrazují život ve městě od 17. století a obrazy, grafiky a kresby přístavu a jeho okolí.

PortsmouthFandové parních strojů by si měli načasovat návštěvu na poslední celý víkend v měsíci. Po tyto dva dny je otevřena stará strojovna čističky odpadních vod Eastney Beam Engine House na Henderson Road, impozantní viktoriánská budova, obsahující dvojici parních strojů a čerpadel zrestaurovaných do původního stavu z roku 1887. Vstup je volný.

Popis dalších zdejších zajímavostí by vydal ještě na několik stránek, a tak je zmíním jen ve stručnosti. Neobvyklé je, že Portsmouth má dvě katedrály, anglikánskou sv. Tomáše, kde se každou neděli ráno konají koncerty pěveckého sboru, a katolickou sv. Jana Křtitele.

PortsmouthNejlepší vyhlídku na město a široké okolí budete mít ze 170 metrů vysoké Spinnaker Tower (vstupné 8£), zájemci o ornitologii by neměli vynechat Natural History Museum v Southsea, a krásnou ukázkou středověké anglické fortifikace jsou pevnosti Round Tower a Square Tower na Broad Street, chránící vstup do přístavu, a hrad v Southsea z roku 1544, jež sloužil britské armádě až do roku 1960.
Protože je potvrzeno, že na hradě straší, můžete se v něm pod vedením odborného průvodce zúčastnit lovu na místního ducha.

A zájemci o druhou světovou válku samozřejmě nemohou vynechat D-Day Museum, které se věnuje invazi v Normandii v červnu 1944, řízené právě z Portsmouthu.

Miniponorka X-24Holland-1V Gosportu, pár set metrů jižně od maríny Haslar, se určitě podívejte do muzea ponorek.
Vystavují v něm například německou trpasličí ponorku Biber, britskou miniponorku X-24 pro čtyřčlennou posádku, známou z pokusu o potopení německé bitevní lodi Tirpitz, nebo první britskou ponorku z roku 1901, kterou si můžete prohlédnout i zevnitř.
Největším exponátem je HMS ALLIANCE z roku 1947, jediná dochovaná ponorka třídy Amphion. Tato třída, určená pro službu na Dálném Východě, byla jedním z pouze dvou nových britských typů ponorek, vyprojektovaných za druhé světové války (tím druhým typem byly miniponorky třídy "X"), a provede vás po ní bývalý člen její posádky.

Zbraně, granáty, miny, torpéda, rakety, exploze a výbuchy, to je zhruba náplní Explosion Museum Of Naval Firepower na severní straně zátoky před Royal Clarence Marina, a kdyby vám náhodou pořád ještě zbýval čas, udělejte si výlet do muzea vznášedel v Lee-on-the-Solent.

Moje návštěva: 24.4.2011 (Plavba na Channel Islands)

Odkazy: Pilot, Haslar Marina, Gosport Marina, Royal Clarence marina

Poslední aktualizace: 19.1.2012

Nahoru ^

Creative Commons License
Miroslav Jaroš
Praha 8
Kontakt: Elektronická pošta, telefon 603 449 974
www.miroslavjaros.cz