Z Děčína na jezero Píšťany

Plavba lodi X-ray z Torgau do Nelahozevse

Skip Navigation LinksÚvodní stránka > Jachting > Labem proti proudu 2015 > Z Děčína na jezero Píšťany

Labe proti prouduV půlce listopadu konečně zapršelo a tak se naskytla možnost kritický úsek mezi Děčínem a Ústím nad Labem proplout.

Že se během pár hodin změní hladina o deset metrů, na to jsme z námořních plaveb kolem Bretaně zvyklí, ale že po nepříliš intenzivním víkendovém dešti  přibyde v Labi pod Střekovem za den skoro metr vody, to mě i majitele lodi Tomáše dost překvapilo.

Naštěstí byl v úterý 17. listopadu státní svátek a tak jsme během pondělního dopoledne operativně přeorganizovali svůj program, přibrali ještě plavčici Kateřinu a vydali se večerním rychlíkem do Děčína.

V osm ráno vyplouváme do šedivého pošmourného dne. Vodočet ve Střekově ukazuje 225cm, od včerejška přibylo dalších deset centimetrů, a je to znát.

Labe proti prouduLabe proti prouduLabe proti proudu

Bez sebemenšího zaškobrtnutí o nános ve vjezdu opouštíme přístav Rozbělesy a proti proudu musíme plout na zvýšené otáčky, abychom se vůbec někam dostali. I tak jedeme málokdy rychleji než pět kilometrů za hodinu, nafta teče proudem a kormidlování vyžaduje neustálou pozornost.

Labe proti proudu Labe proti proudu Labe proti proudu

Nejenom, že loď v turbulencích pěkně tancuje a je neustále nutné ji srovnávat kormidlem do správného směru, ale velké problémy dělají také provizorní plavatky, které byly osazeny kvůli extrémně nízké vodě. Vypadají jako natřená tyč od smetáku a jak stoupla voda a bere je proud, v nejlepším případě koukají pár decimetrů nad hladinu. V horším případě leží v úrovni hladiny a nejsou vidět prakticky vůbec. Jednu jsem zahlédl vysloveně náhodou, když se dva metry od našeho levoboku vynořila z příďové vlny, a dost mě to vyděsilo.

Labe proti proudu Labe proti proudu Labe proti proudu

Pod Mariánským mostem v Ústí nad Labem míjíme podvodní buldozer, vyhrabávající nánosy ze dna řeky, a hlásíme se vysílačkou na střekovském zdymadle. Právě proplavují na dolní vodu tlačný remorkér, takže bez sebemenšího zdržení zaplouváme do komory a podle pokynu obsluhy se vážeme až u předních vrat k žebříku, protože na pravé straně nejsou vazáky.

 Labe proti proudu Labe proti proudu Labe proti proudu

Pětadvacet kilometrů po regulovaném Labi jsme upluli za necelých šest hodin průměrnou rychlostí 4,2 km/h při takové spotřebě nafty, že se ručička palivoměru dostala do oblasti rezervy.

Po vyplutí ze zdymadla na kanalizovanou část Labe mám podobný pocit, jako kdybych se s autem dostal z rozbité polní cesty na dálnici. Plavební dráha je široká, loď pluje rovně, někdy i několik minut není nutné sáhnout na kormidlo a na zhruba 1400 otáček motoru překračujeme rychlost deseti kilometrů v hodině.

Konečně se i Kateřina může postavit ke kormidelnímu kolu, zatímco s Tomášem studujeme v mapách, kde bychom mohli loď nechat do pátku. Do Roudnice to určitě nestihneme, protože už v půl páté bude tma, v jachtklubu v Brné mají plovoucí molo na břehu a krásné nové veřejné přístaviště v Dolních Zálezlech se nám pro delší stání lodi bez dozoru moc nelíbí. Nakonec se krátce před čtvrtou hodinou vyvazujeme v čele plovoucího mola v Maríně Labe na Píšťanském jezeře.

Labe proti prouduLabe proti prouduLabe proti proudu

Je zde první lodní čerpací stanice od Magdeburku, jenže bohužel nemá naftu, takže zase budeme muset na procházku s kanystrem. Zřejmě zdejší provozovatelé nepočítali s tím, že ještě koncem listopadu okolo popluje trojice šílenců s lodí. Hodný pan správce nám alespoň nabídl odvoz autem na nádraží ve Velkých Žernosekách a tak jsme před cestou do Prahy stihli ve zdejší hotelové restauraci i výtečnou večeři.

Předcházející: Z Drážďan do Děčína Následující: Z jezera Píšťany do Nelahozevse

Navigace

Skip Navigation Links.
Collapse Úvodní stránkaÚvodní stránka
Collapse JachtingJachting
Expand Setkání Baltských krys 2017Setkání Baltských krys 2017
Expand Na start ČANY Offshore Cup 2016Na start ČANY Offshore Cup 2016
Collapse Labem proti proudu 2015Labem proti proudu 2015
Expand S Drahou na Baltu 2015S Drahou na Baltu 2015
Expand Z Baltu do Bretaně 2014Z Baltu do Bretaně 2014
Expand Plavba pod polární kruh 2013Plavba pod polární kruh 2013
Ztroskotání Agnes 2012
Expand S Eternity na Baltu 2011S Eternity na Baltu 2011
Expand Plavba na Channel Islands 2011Plavba na Channel Islands 2011
Expand Plavba do Osla 2010Plavba do Osla 2010
Expand Plavba na Bornholm 2009Plavba na Bornholm 2009
Expand Plavba kolem Rujány 2009Plavba kolem Rujány 2009
První plavba do Davle 2009
Plachtění na Orlíku 2008
Expand Holandsko na lodi 2002Holandsko na lodi 2002
Expand Mariny na BaltuMariny na Baltu
Expand Mariny v NorskuMariny v Norsku
Portsmouth, jižní Anglie
Oban, západní Skotsko
Půjčovny plachetnic a motorových lodí v ČR
Setkání Klubu La Grace 2012
Briga La Grace - výroba takeláže 2009
Potopení plachetnice Wyvern
Polární loď Fram
Ponorka HMS Otus
Replika ruské fregaty Shtandart
Strava na anglické lodi
Expand Subaru ForesterSubaru Forester
Expand Arthur RansomeArthur Ransome
Expand Loděnice VltavaLoděnice Vltava
145. let Pražské paroplavební společnosti
Poslední parní víkend
Chrustenická šachta a Solvayovy lomy
Pomsta Městské policii

Vyhledávání

Nahoru ^

Creative Commons License
Miroslav Jaroš
Praha 8
Kontakt: Elektronická pošta, telefon 603 449 974
www.miroslavjaros.cz