Plavba kolem Rujány

Pátý den plavby z maríny Thiessow do maríny Lohme

Jachting na BaltuVe čtvrtek v půl jedenácté vyplouváme z maríny Thiessow, tentokrát bez nehody. Od východu vane příjemná trojka a tak jsme se rozhodli, že to zpátky vezmeme po volném moři a nebudeme se plácat v mělkých úžinách kolem Stralsundu.

Jachting na BaltuObepluli jsme výběžek s vesničkou Thiessow, protáhli se plavební dráhou mezi Rujánou a Rudenem a protože jsme nechtěli znovu obtěžovat policajty ze Sassnitz, pečlivě se vyhnuli zakázané oblasti, kterou používá německé letectvo jako střelnici.

Východní vítr celou dobu plavby postupně sílil a naše plachetnice si to na bočák svištěla rychlostí přes sedm uzlů, takže ve dvě hodiny jsme měli na traverzu Sassnitz.
Celý východní obzor zahalovala černá oblaka a zdálo se, že něco nepříjemného přijde.

Jachting na BaltuPřišlo, a přišlo to dřív, než jsme se nadáli.

Od východu foukala už šestka a my uháněli na zadoboční vítr zhruba osm mil od pobřeží rychlostí přes sedm uzlů, když mě Michal požádal, abych ho vystřídal u kormidla, protože to už je velmi nutné. Převzal jsem kormidlo a Michal slezl na zadní plato. Mrknul jsem na plachty, zkontroloval kurz a jen tak na půl ucha poslouchal zurčení ze zádi, které po chvíli přestalo. A pak to mohutně šplouchlo.

Jachting na BaltuJak se v takové situaci zachovat člověk mnohokrát četl v příručkách a zkoušel teoreticky, ale první věc, která mě teď napadla, bylo: "To si snad dělá prdel? Von tam spadnul!"
Až pak jsem se natáhnul k záchranné podkově a zjistil, že je pečlivě přivázaná, aby náhodou nevypadla z držáku. Loď každou vteřinu uplula skoro čtyři metry, takže bylo úplně zbytečné se pokoušet podkovu odvazovat, Michal by jí v těch vlnách už stejně ani neviděl.

Jachting na BaltuPřemek, který byl se mnou v kokpitu, zařval do kajuty "Muž přes palubu" a pak sledoval polohu MOB, já otočil kormidlem doprava, aby loď začala pomalu ostřit, sklonil se k ovládání motoru, zapnul zapalování, stisknul žhavení, velmi pomalu počítal do  deseti, aby to chytlo hned napoprvé, a nastartoval.
Když jsem se znova postavil, Robin s Danem už měli genu narolovanou na rolfoku a přitáhli hlavní plachtu. Dal jsem plný plyn, kormidlo zcela vpravo, vrátil se, z návětrné strany se přiblížil k Michalovi a nechal se k němu snést větrem.

Kapitán mezitím shodil schůdky, Michal vylezl, uklidil je, přelezl do kokpitu a řekl několik sprostých slov. Kvůli zápisu do lodního deníku jsem mrknul na hodinky. Bylo 14:56.

Nakonec jsme se nedokázali shodnout, jak dlouho celá námořní záchranná akce trvala. Když Michal do vody spadnul, nikdo jsme se s koukáním na čas nezdržoval. Takže jediný časový údaj pochází od MOBa. Prý byl zpět na lodi tak rychle, že se ani nezačal bát.

Jak skvěle jsme to zvládli nám došlo o dva měsíce později, když při regatě Baltic Sprint Cup o pár desítek mil severněji v podobném počasí spadla přes palubu Sabine Juettner-Storp, kapitánka německé jachty DHH Cross-Match. Hledalo jí 15 lodí regaty, vrtulník a dvě záchranné lodě a vůbec jí nenašli.

V pět hodin jsme přistáli v maríně v Lohme.
To je moc pěkná marína, ale vůbec není chráněná před větrem, mezi vyvazovacími kůly má plavební dráhu širokou necelých 18 metrů a kůly jsou zhruba šestnáct metrů od mola, takže přistát tam s jedenáctimetrovou lodí při bočním větru o síle 25 uzlů nebylo úplně jednoduché.
Také je to nejlevnější marína na naší plavbě, stála za noc 11€.
Ale je potřeba do ní přijet včas, protože jakmile správce v šest večer odejde, nedostanete klíč od záchodů a za každé otevření dveří se pak musí platit 50 eurocentů v automatu.

Michal nás večer za zachránění svého života pozval na pivo a tak jsme bouřku s průtrží mračen, která od východu opravdu dorazila, přestáli pěkně v teple a v suchu.
Tedy kromě Michala. Tomu paní servírka polila poslední suché kalhoty pivem.

Předchozí: Z Peenemünde do ThiessowNásledující: Z Lohme do Breege

Navigace

Skip Navigation Links.
Collapse Úvodní stránkaÚvodní stránka
Collapse JachtingJachting
Expand Setkání Baltských krys 2017Setkání Baltských krys 2017
Expand Na start ČANY Offshore Cup 2016Na start ČANY Offshore Cup 2016
Expand Labem proti proudu 2015Labem proti proudu 2015
Expand S Drahou na Baltu 2015S Drahou na Baltu 2015
Expand Z Baltu do Bretaně 2014Z Baltu do Bretaně 2014
Expand Plavba pod polární kruh 2013Plavba pod polární kruh 2013
Ztroskotání Agnes 2012
Expand S Eternity na Baltu 2011S Eternity na Baltu 2011
Expand Plavba na Channel Islands 2011Plavba na Channel Islands 2011
Expand Plavba do Osla 2010Plavba do Osla 2010
Expand Plavba na Bornholm 2009Plavba na Bornholm 2009
Collapse Plavba kolem Rujány 2009Plavba kolem Rujány 2009
První plavba do Davle 2009
Plachtění na Orlíku 2008
Expand Holandsko na lodi 2002Holandsko na lodi 2002
Expand Mariny na BaltuMariny na Baltu
Expand Mariny v NorskuMariny v Norsku
Portsmouth, jižní Anglie
Oban, západní Skotsko
Půjčovny plachetnic a motorových lodí v ČR
Setkání Klubu La Grace 2012
Briga La Grace - výroba takeláže 2009
Potopení plachetnice Wyvern
Polární loď Fram
Ponorka HMS Otus
Replika ruské fregaty Shtandart
Strava na anglické lodi
Expand Subaru ForesterSubaru Forester
Expand Arthur RansomeArthur Ransome
Expand Loděnice VltavaLoděnice Vltava
145. let Pražské paroplavební společnosti
Poslední parní víkend
Chrustenická šachta a Solvayovy lomy
Pomsta Městské policii

Vyhledávání

Nahoru ^

Creative Commons License
Miroslav Jaroš
Praha 8
Kontakt: Elektronická pošta, telefon 603 449 974
www.miroslavjaros.cz