S Eternity na Baltu

Plavba z ostrova Rånö na ostrov Spårö

Skip Navigation LinksÚvodní stránka > Jachting > S Eternity na Baltu 2011 > Z Rånö na ostrov Spårö

Jachting na BaltuVe čtvrtek ráno vyplouváme už v půl sedmé a kurzem 222° pokračujeme v úplném bezvětří na motor a autopilota na jih. Dneska je chladněji, jedu v košili.

Jachting na BaltuK snídani si zase užíváme český chleba a já si na něj mažu Veselou krávu. Zdá se, že švédská Veselá kráva je mnohem méně veselá než ta naše; naše se chechtá na celé kolo, zatímco švédská se jen tak usmívá.

Celé dopoledne motorujeme a využíváme služeb autopilota. Nad pobřežím každou chvilku prší a občas je tam bouřka, ale zatím se nám daří držet se mimo.

Jachting na BaltuPřed půl třetí proplouváme kolem skalisek Torsken a z moře nás očumují desítky tuleňů. Jsou to moc roztomilá zvířátka, děsně zvědavá, a je obrovská škoda že jedeme na motor. Kdybychom potichu plachtili, určitě by si nás přijeli omrknout z mnohem větší blízkosti, jenže bohužel když už se nějaký vítr zvedne, vane přímo proti nám.

Jachting na BaltuOdpoledne se před přídí vytvořil obrovský mrak, ze kterého lije jako z konve, a na pravoboku nad pobřežím jsou zase bouřky, postupující k severu. Tentokrát se nám nepodařilo uniknout a těsně před přistáním jsme zmokli. V šest večer vyvazujeme Eternity u pobřežní skály ostrova Ormöarna (58° 24.8’N, 16° 55.6’E). Máme za sebou 54 námořních mil na motor.

Při průzkumu ostrova jsem objevil něco jako kadibudku připevněnou na stromě. Zdá se mi to podivné.
Na pobřeží jsou opět klouzavé skály, mokro, vřes, pavučiny a lišejník. Přidali se navíc komáři.

Jachting na BaltuV pátek opouštíme nehostinný ostrov Ormöarna v sedm ráno. Zděšeně zírám na pahýl stromu u výjezdu ze zátoky, na kterém sedí dva obrovští, zcela evidentně draví ptáci. Zdá se neuvěřitelné, že na okolních ostrovech ještě zbylo tolik ovcí, pokud tady loví takovéhle obludy. Takže ta včerejší kadibudka na stromě byla možná budka pro pterodaktyla.

Jachting na BaltuFouká od severozápadu, ale tak slabě, že ani nevytahujeme plachty a mezí skérami vrčíme na jih na motor.

Dneska už bohužel nečučí z moře tuleni, ale i tak je kolem nás živo. Na ostrovech se pasou ovce a na malých ostrůvcích a skaliscích, které míjíme, sedí stovky mořských ptáků. Bílé ptáky prohlašuji za racky, černé za kormorány a ostatní jsou prostě ptáci. Nejsem žádný velký ornitolog; poznám sice sýkorku od vrabce a žlunu od strakapouda, ale tohle mi v zimě na krmítko nelítá.

Jachting na BaltuStanda dělá k obědu bramborovou kaši s opečeným lančmítem a zapíjíme to švédským homeopatickým pivem. Ve Švédsku se totiž nedá koupit v normálním krámě pivo s normálním obsahem alkoholu, takže i dovážený Carlsberg má maximálně 3,5% a místní Spendrups asi 2,8%. Pro českého pivaře skutečně mlsota.

Jachting na BaltuPo páté odpoledne přistáváme po 46 mílích na motor na ostrově Spårö (57° 42.8’N, 16° 44’E). To je nádherné kotviště. Malá zátoka, obklopená ze všech stran kamennými ostrůvky se spoustou vřesu, mechu a lišejníků. Přistáváme stejně jako včera a předevčírem: Standa hodí ze zádi kotvu Danfort a pak pomalu dojede přídí co nejblíže ke skále u břehu, na kterou s Jirkou skočíme a uvážeme příď k vyvazovacímu oku, skále, stromu či jinému příhodnému předmětu.

Spårö Obdivuji Jirku, jak na ty oslizlé skály z přídě vyskakuje jako veverka. Mě to teda moc dobře nedělá a zase jsem sebou dneska při doskoku praštil o zem. A stejně jako včera kotva nedrží, takže se Standa musí potopit a lépe jí zaseknout.

Spårö Nebylo by špatné se vykoupat a umýt, ale když jsem viděl ve vodě u břehu ty spousty medúz, některé velké jak čajový podšálek, usoudil jsem, že dnes není dobrý den na koupání. Mezi ty potvory by se mi nechtělo, i kdybych smrděl jak kovářovo podpaždí.

Došel jsem po skále k přídi, natáhl se po zábradlí, ujela mi noha a já s obrovským rachotem zahučel pod loď. Svině švédská klouzavá! A to byl tenhle šutr úplně suchej.
Jak jsem tak stál po pás v moři, prováděl rychlou inventuru kostí a naražené části těla se mi stavěly do fronty na stížnosti, uváděly mě trochu do rozpaků Standovy dotazy typu: "Cos dělal, prosimtě?" No co bych asi dělal, sakra? Vzal jsem si příklad z kapitána! On tam úplně stejně spadnul předevčírem.

Navigace

Expand Mariny v NorskuMariny v Norsku
Portsmouth, jižní Anglie
Oban, západní Skotsko
Půjčovny plachetnic a motorových lodí v ČR