S Eternity na Baltu

Plavba z ostrova Spårö přes Påskallavik do Kalmaru

Skip Navigation LinksÚvodní stránka > Jachting > S Eternity na Baltu 2011 > Z ostrova Spårö do Kalmaru

Jachting na BaltuStanda si ráno na ostrově vrazil do hlavy třísku, když narazil do trčící větve. Tenhle ostrov je vysloveně nebezpečný! Pokusil jsem se mu tu třísku vyndat, ale vůbec to nešlo. Sice jsem nahmátnul, že v té ráně něco je, ale nedokázal jsem to chytit nehty. Nakonec si Standa oholil kus hlavy, Jirka vzal do ruky kombinačky a s jejich pomocí mu vyoperoval místo třísky kus větve.

Jachting na BaltuVypluli jsme v sedm. Noha, co jsem si včera narazil, pěkně bolí a hraje všemi barvami, kalhoty a trenky přes noc neuschly. Je teplo, jedu jen v tričku, na břehu se nehne ani lísteček a moře je jak zrcadlo. Tak zase na motor.

V půl osmé vytahujeme na pomoc motoru plachtu, protože trošinku začalo foukat od západu. V půl desáté už zase nefouká vůbec, ale plachtu jsme nechali. Standa opravil stávkujícího autopilota, takže opět řídí automat. A ochlazuje se, je zataženo, slunce stávkuje a tak si beru bundu. Po pravoboku necháváme jadernou elektrárnu ve městě Oskarshamn; jak nepotřebují chladící věže, tak to ani nevypadá jako elektrárna. Prostě taková normální továrna na pobřeží.

Jachting na BaltuDnes je sobota, ale nikdo nikde není. Od rána jsme potkali jen jeden motorák na moři a pár plachetnic, uvázaných u břehu.

Kolem druhé vylezlo sluníčko a rozfoukalo se, ale bohužel opět od jihu a proto pokračujeme na motor až do půl čtvrté, kdy se vyvazujeme bokem u přístavní hráze v přístavu Påskallavik. Za dnešek tedy dalších 40 mil naftingu.

Påskallavik Kromě místního rybářského kutru jsme v Påskallaviku jediná loď, přístavní kancelář je zavřená a nikde není ani noha. Přitom voda na nábřeží teče, zásuvka funguje, na záchod a do sprchy se dá dostat za pomoci švédské pětikoruny. Třeba někdo přijde večer.

Kupodivu i v sobotu odpoledne má otevřeno místní konzum, tak jsme si nakoupili zmrzlinu, uzeného lososa, sýry a bramborový salát s česnekem a udělali hostinu. Je fajn zase po čtyřech dnech být v civilizaci.

V neděli 4. září jsme z Påskallaviku vypluli v šest ráno. Svítalo.

Bylo celkem teplo, jel jsem jen v košili, a v jihovýchodním větru jsme na motor a s hlavní plachtou mířili na jih podél pobřeží. Bohužel kolem celulózky; ten smrad by se dal krájet.

KalmarV osm Jirka vytáhnul i kosatku, Standa vypnul motor a konečně jsme zase plachtili. Krása, klídek, pohoda, ostře proti větru jsme jeli rychlostí kolem tří uzlů a mířili do Kalmarsundu. Celé dopoledne křižovala Eternity mezi Švédskem a ostrovem Öland až do oběda, kdy chcípnul vítr.
Nahradili jsme kosatku genou, ale výpadek větru byl naštěstí jen krátkodobý a tak šlo zase celé odpoledne v klidu křižovat na jih.

Jachting na BaltuPřed osmou večerní jsme ve slabém větru podpluli most z Kalmaru na Öland a Standa rozhodl, že přistaneme na plachty. Prima. To jsem taky ještě nikdy nedělal. Sbalil jsem s Jirkou hlavní plachtu a loď jen pod genou zamířila do přístavu.

V Kalmaru se kotví stejně jako u ostrovů, jenom je tam místo skály nábřeží a díky kotevním bójím není třeba házet kotvu ze zádi. Připravil jsem záďové vyvazovací lano s karabinou na konci, odvázal speciální háček od vantu, vsadil do držáku na háčku otevřenou karabinu lana, postavil se na pravobok a číhal na bóji.

KalmarLoď se pomaličku blížila k nábřeží, kde se začínali zastavovat lidé. Jestli se netrefím a napálíme břeh, tak teda budu hodně populární. V pravé ruce háček a v levé lano, sledoval jsem oranžovou bójku, která se pomalu sunula kolem lodi.
Nasadil jsem karabinu v držáku na háčku do oka bóje, přitáhl lano a škubnul háčkem. Karabina se vyvlékla z držáku, zacvakla a bóje byla moje. Hezkej forichtunk. Pak už jen stačilo hodit lano na vazák a zabrzdit loď, Jirka vyskočil a vyvázal příď a nábřežím se rozlehl potlesk několika přihlížejících jachtařů.

Udělali jsme si večeři, dohodli se, že zítra bude volný den a projdeme se po městě, zlikvidovali část alkoholických zásob a v jedenáct zalezli do pelechů.