Miroslav Jaroš

Osobní stránky

Skip Navigation LinksÚvodní stránka

Setkání Baltských krys 2017

Setkání Baltských krys 2017 Stalo se již tradicí, že se počátkem května v Greifswaldské zátoce setkávají čeští majitelé plachetnic z marín na jižním Baltu, aby zahájili jachtařskou sezónu. Z důvodu, na který si už nikdo nevzpomíná, si začali říkat Baltské krysy.
Letošní setkání Baltských krys bylo naplánováno na sobotu 6. května 2017 a mělo se odehrávat na ostrově Ruden, čtyři míle severně od Peenemünde. Německé úřady ovšem vloni na jaře přístav na ostrově uzavřely, a ačkoliv slibují jeho opravu, jedinou stavební aktivitou zatím bylo naházení betonových ježků do vjezdu mezi vlnolamy. Setkání se tedy muselo přesunout do malého rybářského přístavu Thiessow na jihovýchodě ostrova Rujány, kde bylo v minulých letech, aby se nakonec vlivem okolností konalo úplně jinde.
Psáno pro časopis Yacht 7-8/2017

Plavba na start ČANY-LANEX Offshore Cup 2016

Plavba na start ČANY-LANEX Offshore Cup 2016 Každá plavba by měla mít nějaký cíl. Naším cílem byl start čtvrtého ročníku závodu ČANY-LANEX Offshore Cup 2016 v německém přístavu Kühlungsborn nedaleko Rostocku.
Závod je vypsán pro lodě délky 35 až 38 stop, které odstartují v Kühlungsbornu, obeplují Bornholm, otočí se kolem ostrůvku Christianso a ta, co dopluje zpět do Kühlungsbornu první, tak vyhrála. Znamená to přibližně 300 mil plavby volným mořem v jakémkoliv počasí.
Drahá je ploutvová plachetnice Phobos 27, k účasti v tomto závodu naprosto nevhodná, a tak jsme se rozhodli, že se s ní z domovské maríny v Greifswaldu doplujeme na závodníky alespoň podívat. Už několik dní předem jsem sledoval předpověď počasí a získával nepříjemný dojem, že budou problémy.
Ve zkrácené verzi publikováno v časopisu Yacht 11/2016

Pevnost Flakfortet, Dánsko

Pevnost Flakfortet, Dánsko Čtyři míle východně od Kodaně leží na umělém ostrově vojenská pevnost, vybudovaná na počátku minulého století k ochraně dánského hlavního města. V současné době je z ní turistická atrakce a jachtaři ji mohou nejenom navštívit, ale také v ní přenocovat.
Vjezd do přístavu je z jižní strany ostrova a není osvětlený, takže není vhodné sem vplouvat v noci. Za světla je navigace bez problémů. Na rozdíl od okolních přístavů se i při krátké zastávce na pevnosti Flakfortet musí platit přístavní poplatek.
Psáno pro časopis Yacht 11/2016

Marína Oban, západní Skotsko

Marína Oban, západní Skotsko Oban je přístavní městečko na západním pobřeží Skotska, vzdušnou čarou přibližně 95 anglických mil severozápadně od Glasgow, a na své si zde přijdou nejenom jachtaři, ale i příznivci historie, zájemci o druhou světovou válku a milovníci skotské whisky.
Oban znamená ve skotské gaelštině Malá zátoka a je to přiléhavé pojmenování. Město se opravdu rozkládá na břehu malé zátoky, dokonale kryté před nepřízní počasí na Firth of Lorn ostrovem Kerrera.
Psáno pro časopis Yacht 5/2016

Labem proti proudu 2015

Labem proti proudu 2015 Boarncruiser 940 GSAK je necelých deset metrů dlouhá a tři metry široká ocelová loď, vyrobená roku 1976 ve fríské loděnici De Boarnstream a osazená šestiválcovým motorem Volvo Penta s výkonem 109 koní, aby bez problémů zvládla plavbu proti proudu Rýnu.
Tomáš ji koupil počátkem září 2015 ve výborném stavu, ačkoliv už dva roky stála nepoužívaná u mola v Maastrichtu, a přes Maasu, Rýn, Wesel-Datteln-Kanal, Dortmund-Ems-Kanal a Mittellandkanal doplul po dvou týdnech do Magdeburgu. Tam zjistil, že v Labi došla voda, a tak musel počkat do poloviny října, než trochu zapršelo.
Potom vyrazil proti proudu opět sám, ale protože na Labi není od Magdeburgu až do Čech žádná tankovací stanice pro lodě a naftu je nutné nosit v kanystrech od silniční pumpy, usoudil, že by se mu hodil pomocný donašeč. Díky tomu jsem se ve čtvrtek 22. října 2015 ocitl krátce po poledni na nábřeží v Torgau.
Psáno pro časopis Yacht

S Drahou na Baltu

S Drahou na Baltu Pětidenní plavbu jižním Baltem na ploutvové plachetnici Phobos 27 jménem Drahá jsme počátkem září podnikli hlavně kvůli tréninku noční navigace. Díky nepříznivému počasí jsme během ní ovšem mohli natrénovat i plavbu v drsnějším počasí a vyzkoušet, jak se tato původně jezerní plachetnice na tvrdším moři chová.
Protože každá plavba má mít svůj cíl, za ten náš jsme zvolili polské přístavní městečko Dziwnów, ležící východně od Świnoujście. Jednak proto, že jsem ho znal, což je při přistávání v noci vždy určitá výhoda, jednak proto, že jsme pak chtěli pokračovat do Wolinu, kam měli připlout kamarádi s čerstvě pořízenou švédskou plachetnicí jménem Marie, kterou jsme si chtěli prohlédnout.
Ve zkrácené verzi publikováno v časopisu Yacht 11/2015

Marína Ålesund, Norsko

Marína Ålesund, Norsko Přístav Ålesund se rozkládá na třech ostrůvcích těsně nad 62. rovnoběžkou a je nejenom největším norským rybářským přístavem, ale díky obrovskému požáru počátkem minulého století i perlou secesní architektury.
Je vzdálen asi 8 mil od volného moře, přístup do městské maríny je ze severní strany ostrova Aspoya a navigace nepřináší žádné záludnosti. V noci vyznačuje vjezd do přístavu sektorový maják na západním vlnolamu. Marína se nachází prakticky přímo v centru města na východní straně vnitřního přístavu a tvoří ji plovoucí mola, ke kterým se přistává bokem.
Psáno pro časopis Yacht 10/2015

Marína Marstal, Dánsko

Marína Marstal, Dánsko Idylické přístavní městečko Marstal leží na východním cípu dánského ostrova Ærø, asi 35 námořních mil severoseverovýchodně od Kielu, a je velice populárním cílem baltských jachtařů.
Marstal má dlouhou a dodnes živou námořní historii. Přístav byl založen v 16. století a město nevznikalo kolem náměstí nebo kostela, jak bývá zvykem, ale stavělo se podél cest, vedoucích od mola na kopec a do vnitrozemí ostrova.
Jak počet domů rostl, přidávaly se teprve příčné spojovací ulice a tak nyní zástavba vypadá dost chaoticky.
Psáno pro časopis Yacht 5/2015

Z Baltu do Bretaně

Z Baltu do Bretaně Všechny odborné příručky uvádí, že plavbu ze severního Německa do teplých krajin na jihu je třeba podniknout nejpozději v září. Že když se tu pluje v říjnu, je to už moc pozdě a člověk může místo v Lisabonu skončit někde úplně jinde. Věřte jim. My jsme dříve vyplout nemohli a tak jsme v praxi otestovali, že nelžou.
Sice Standa Bílek spustil ETERNITY na Labe v Týnci již počátkem srpna, ale díky ekologickým teroristům, kteří už desítky let blokují dostavbu jezů u Děčína a podařilo se jim tak zcela zlikvidovat českou říční obchodní plavbu, pak musel několik týdnů kempovat v Ústí nad Labem a čekat, až do řeky naprší dostatek vody na to, aby se mu podařilo proplout do Německa. A stejně si potom odřel kýl. A díky pozdnímu vyplutí jsme místo v Portugalsku skončili už v Bretani.
Ve zkrácené verzi publikováno v časopisu Yacht 3/2015 a 4/2015

Marína Klintholm, ostrov Møn, Dánsko

Marína Klintholm, ostrov Møn, Dánsko Přístav Klintholm na jižní straně východní části dánského ostrova Mon je častým cílem jachtařů, kteří vyplouvají z německých půjčoven a směřují do Dánska.
Vplutí do přístavu je ve dne i v noci bezproblémové, ale zejména při noční plavbě Hjelmskou zátokou je třeba dodržovat odstup od pobřeží, u kterého jsou zatlučené kůly a mezi nimi natažené rybářské sítě.
Pro jachtaře slouží střední bazén s hloubkou 3 metry a západní bazén s hloubkou 2,5 metru, kde se stojí buď bokem, nebo tradičně mezi kůly přídí k molu. Do východního bazénu by jachtaři neměli vplouvat, protože je určen pro zbytky místní rybářské flotily.
Psáno pro magazín My Boat

1 2 3 4 5  ... 

Nahoru ^

Creative Commons License
Miroslav Jaroš
Praha 8
Kontakt: Elektronická pošta, telefon 603 449 974
www.miroslavjaros.cz