Briga La Grace

Výroba takeláže repliky brigy La Grace ve Valašském Meziříčí

Skip Navigation LinksÚvodní stránka > Jachting > Briga La Grace - výroba takeláže 2009

Na začátku roku 2009 začala parta českých nadšenců v čele s Pepou Dvorským a Danem Roseckým stavět repliku historické plachetnice z druhé poloviny 18. století.
Loď nazvali La Grace (neboli Půvabná) podle plachetnice prvního českého námořního kapitána, kartografa, korzára, obchodníka a člena guvernérské rady Nového Amsterodamu Augustina Heřmana ze Mšena.

Briga La Grace vznikla v profesionální egyptské loděnici Mohameda El Saieda na břehu Rudého moře podle plánů, které v roce 1768 v knize "Architectura navalis mercatoria" vydal švédský admirál Fredrik Henrik af Chapman.

Zavřít na několik týdnů živnost a vyrazit klukům pomáhat se stavbou La Grace v Egyptě, to jsem dost dobře nemohl, ale protože stěžně, ráhna, kladky a další části lodi se vyráběly ve Stolařství Viléma Pavlici ve Valašském Meziříčí, pomáhal jsem na podzim roku 2009 na Moravě.

Byla to velice zajímavá práce. Člověk při ní čuchnul k řemeslům, která již sto let téměř neexistují.
A tak se zde můžete podívat, jaké neobvyklé věci se na La Grace u Viléma vyráběly.

Dřevěné kladky pro La Grace

Z dřevěných bočnic a vložek se složil korpus, do kterého se vložila rolna z pertinaxu vyvařeného v oleji.
Dřevo se pak napustilo karbolínem a navoskovalo. Nakonec se kladky zapletly do lan, případně navázaly na ráhna a čnělky. Celkem bylo vyrobeno 436 kladek různých velikostí.
Briga La GraceBriga La GraceBriga La Grace
Briga La GraceBriga La Grace

Další dřevěné výrobky pro La Grace

Zde bych rád upozornil na tu podivnou housenku vpravo.
Říká se jí raks a slouží k připevnění příčného ráhna ke stěžni. Prakticky to funguje tak, že se celá tahle věc ohne kolem stěžně a na koncích se přiváže k ráhnu. Ráhno tak drží u stěžně a přitom se může natáčet a může jezdit po stěžni nahoru a dolů. Vlastně to je takové válečkové ložisko.
Briga La GraceBriga La GraceBriga La Grace

Kormidelní kolo La Grace

Kormidelní kolo má průměr skoro 1,5 metru a je moc krásné.
Už jenom když takhle viselo na zdi a člověk se k němu postavil a vzal ho do ruky, byl to báječný pocit. Strašně se těším, až za ním budu stát přímo na palubě La Grace.
Briga La GraceBriga La GraceBriga La Grace

Košové plošiny hlavního a předního stěžně La Grace

Košové plošiny na fotografii budou na La Grace umístěny přibližně 12 metrů vysoko a bude u nich propojena dolní část stěžně s košovou stěžňovou čnělkou. Na konci košové čnělky budou již menší plošiny a nad ně bude čnít brámová čnělka s brámovým ráhnem.
Na brámovém ráhně budete zhruba stejně vysoko, jako kdybyste si v 8. patře v paneláku stoupli na okno.

Briga La GraceBriga La Grace

Ráhna La Grace

Následující dvě fotografie zobrazují oba konce hlavního vratiráhna La Grace. Ta vidlice se zasadí na stěžeň a funguje jako ložisko, pomocí kladek na zadním konci ráhna se bude ráhno ovládat.
Briga La GraceBriga La Grace

Přední brámové ráhno bylo první, které jsme kompletně vystrojili, a tak jsme ho vztyčili na místní sloup veřejného osvětlení a prováděli mimo jiné testy šlapnice. To je to lano, po kterém námořníci šlapou, když lezou po ráhně a pracují s plachtami. Kaskadér Jarda ovšem při testu na šlapnici spíš visel, protože jsme jí na první pokus udělali moc dlouhou.
Briga La GraceBriga La GraceBriga La Grace

Další tři fotografie zobrazují výrobu čelenu. Na prostředním obrázku je nejsilnější lano, které bylo na La Grace použito. Napravo pak Dan Rosecký ukazuje, jakým způsobem se má tímhle lanem na čelen připevnit okatice.
Briga La GraceBriga La GraceBriga La Grace

Hotová a vystrojená hlavní, košová i brámová ráhna se uskladňovala pod střechou u vstupu do stolařské dílny Viléma Pavlici. Ke konci jsem se docela divil, že to konstrukce střechy všechno udržela.
Briga La GraceBriga La GraceBriga La Grace
Briga La GraceBriga La GraceBriga La Grace

Navigace

Skip Navigation Links.
Collapse Úvodní stránkaÚvodní stránka
Collapse JachtingJachting
Expand Setkání Baltských krys 2017Setkání Baltských krys 2017
Expand Na start ČANY Offshore Cup 2016Na start ČANY Offshore Cup 2016
Expand Labem proti proudu 2015Labem proti proudu 2015
Expand S Drahou na Baltu 2015S Drahou na Baltu 2015
Expand Z Baltu do Bretaně 2014Z Baltu do Bretaně 2014
Expand Plavba pod polární kruh 2013Plavba pod polární kruh 2013
Ztroskotání Agnes 2012
Expand S Eternity na Baltu 2011S Eternity na Baltu 2011
Expand Plavba na Channel Islands 2011Plavba na Channel Islands 2011
Expand Plavba do Osla 2010Plavba do Osla 2010
Expand Plavba na Bornholm 2009Plavba na Bornholm 2009
Expand Plavba kolem Rujány 2009Plavba kolem Rujány 2009
První plavba do Davle 2009
Plachtění na Orlíku 2008
Expand Holandsko na lodi 2002Holandsko na lodi 2002
Expand Mariny na BaltuMariny na Baltu
Expand Mariny v NorskuMariny v Norsku
Portsmouth, jižní Anglie
Oban, západní Skotsko
Půjčovny plachetnic a motorových lodí v ČR
Setkání Klubu La Grace 2012
Briga La Grace - výroba takeláže 2009
Potopení plachetnice Wyvern
Polární loď Fram
Ponorka HMS Otus
Replika ruské fregaty Shtandart
Strava na anglické lodi
Expand Subaru ForesterSubaru Forester
Expand Arthur RansomeArthur Ransome
Expand Loděnice VltavaLoděnice Vltava
145. let Pražské paroplavební společnosti
Poslední parní víkend
Chrustenická šachta a Solvayovy lomy
Pomsta Městské policii

Vyhledávání

Nahoru ^

Creative Commons License
Miroslav Jaroš
Praha 8
Kontakt: Elektronická pošta, telefon 603 449 974
www.miroslavjaros.cz