Plavba kolem Rujány

Pátý den plavby z maríny Thiessow do maríny Lohme

Jachting na BaltuVe čtvrtek v půl jedenácté vyplouváme z maríny Thiessow, tentokrát bez nehody. Od východu vane příjemná trojka a tak jsme se rozhodli, že to zpátky vezmeme po volném moři a nebudeme se plácat v mělkých úžinách kolem Stralsundu.

Jachting na BaltuObepluli jsme výběžek s vesničkou Thiessow, protáhli se plavební dráhou mezi Rujánou a Rudenem a protože jsme nechtěli znovu obtěžovat policajty ze Sassnitz, pečlivě se vyhnuli zakázané oblasti, kterou používá německé letectvo jako střelnici.

Východní vítr celou dobu plavby postupně sílil a naše plachetnice si to na bočák svištěla rychlostí přes sedm uzlů, takže ve dvě hodiny jsme měli na traverzu Sassnitz.
Celý východní obzor zahalovala černá oblaka a zdálo se, že něco nepříjemného přijde.

Jachting na BaltuPřišlo, a přišlo to dřív, než jsme se nadáli.

Od východu foukala už šestka a my uháněli na zadoboční vítr zhruba osm mil od pobřeží rychlostí přes sedm uzlů, když mě Michal požádal, abych ho vystřídal u kormidla, protože to už je velmi nutné. Převzal jsem kormidlo a Michal slezl na zadní plato. Mrknul jsem na plachty, zkontroloval kurz a jen tak na půl ucha poslouchal zurčení ze zádi, které po chvíli přestalo. A pak to mohutně šplouchlo.

Jachting na BaltuJak se v takové situaci zachovat člověk mnohokrát četl v příručkách a zkoušel teoreticky, ale první věc, která mě teď napadla, bylo: "To si snad dělá prdel? Von tam spadnul!"
Až pak jsem se natáhnul k záchranné podkově a zjistil, že je pečlivě přivázaná, aby náhodou nevypadla z držáku. Loď každou vteřinu uplula skoro čtyři metry, takže bylo úplně zbytečné se pokoušet podkovu odvazovat, Michal by jí v těch vlnách už stejně ani neviděl.

Jachting na BaltuPřemek, který byl se mnou v kokpitu, zařval do kajuty "Muž přes palubu" a pak sledoval polohu MOB, já otočil kormidlem doprava, aby loď začala pomalu ostřit, sklonil se k ovládání motoru, zapnul zapalování, stisknul žhavení, velmi pomalu počítal do  deseti, aby to chytlo hned napoprvé, a nastartoval.
Když jsem se znova postavil, Robin s Danem už měli genu narolovanou na rolfoku a přitáhli hlavní plachtu. Dal jsem plný plyn, kormidlo zcela vpravo, vrátil se, z návětrné strany se přiblížil k Michalovi a nechal se k němu snést větrem.

Kapitán mezitím shodil schůdky, Michal vylezl, uklidil je, přelezl do kokpitu a řekl několik sprostých slov. Kvůli zápisu do lodního deníku jsem mrknul na hodinky. Bylo 14:56.

Nakonec jsme se nedokázali shodnout, jak dlouho celá námořní záchranná akce trvala. Když Michal do vody spadnul, nikdo jsme se s koukáním na čas nezdržoval. Takže jediný časový údaj pochází od MOBa. Prý byl zpět na lodi tak rychle, že se ani nezačal bát.

Jak skvěle jsme to zvládli nám došlo o dva měsíce později, když při regatě Baltic Sprint Cup o pár desítek mil severněji v podobném počasí spadla přes palubu Sabine Juettner-Storp, kapitánka německé jachty DHH Cross-Match. Hledalo jí 15 lodí regaty, vrtulník a dvě záchranné lodě a vůbec jí nenašli.

V pět hodin jsme přistáli v maríně v Lohme.
To je moc pěkná marína, ale vůbec není chráněná před větrem, mezi vyvazovacími kůly má plavební dráhu širokou necelých 18 metrů a kůly jsou zhruba šestnáct metrů od mola, takže přistát tam s jedenáctimetrovou lodí při bočním větru o síle 25 uzlů nebylo úplně jednoduché.
Také je to nejlevnější marína na naší plavbě, stála za noc 11€.
Ale je potřeba do ní přijet včas, protože jakmile správce v šest večer odejde, nedostanete klíč od záchodů a za každé otevření dveří se pak musí platit 50 eurocentů v automatu.

Michal nás večer za zachránění svého života pozval na pivo a tak jsme bouřku s průtrží mračen, která od východu opravdu dorazila, přestáli pěkně v teple a v suchu.
Tedy kromě Michala. Tomu paní servírka polila poslední suché kalhoty pivem.

Předchozí: Z Peenemünde do ThiessowNásledující: Z Lohme do Breege

 

Nahoru ^

Creative Commons License
Miroslav Jaroš
Praha 8
Kontakt: Elektronická pošta, telefon 603 449 974
www.miroslavjaros.cz