S Eternity na Baltu

Plavba z maríny Bergkvara do přístavu Dziwnów

Skip Navigation LinksÚvodní stránka > Jachting > S Eternity na Baltu 2011 > Z Bergkvary do Dziwnówu

BergkvaraNěkolikrát za noc mne vzbudil vítr, kvílející v lanoví a cloumající lodí. Bůh buď milostiv těm, co jsou na moři.

Vyhrabal jsem se ze spacáku v osm ráno a zjistil, že pořád fičí od jihu a lije. Tlak spadnul z večerních 1006mb na 906mb a obrazovka Navtexu udává ve středu ráno pro celý Balt od Skagenu po Petrohrad varování před bouří nebo rovnou bouři. Je mi trudno a špatná zpráva je, že už nám dochází tekutina proti trudomyslnosti. Tady žádnou novou nekoupíme.

Předpověď Foreca na zítřek hlásí vítr od západu 25 uzlů (v nárazech až 50 uzlů), v pátek také, v sobotu stáčení na jihozápad. To by šlo.

BergkvaraPo desáté přestalo pršet, ale od jihu pořád fučí tak, že ptáci lítají pozpátku a pohled dalekohledem na volnou vodu v Kalmarsundu není nijak povzbuzující. K obědu máme opečené brambory s krůtím masem a se zelím a pak vyrážíme do města na nákup.
Stejně jako přístav, i městečko vypadá mrtvě. Jedna pizzerie zavřená, druhá na prodej, otevřený je jen vietnamský supermarket.
Je vidět, že ve Švédsku během třicetileté války žil Komenský. Cestou zpět míjíme budovu s nápisem SKOLA a je to opravdu místní základní škola.

BergkvaraK večeru se vítr uklidnil, podle ručního anemometru už fouká jenom do 20 uzlů a Foreca drží ranní informace. Zítra pojedeme.

Čtvrteční ráno vypadá nadějně. Vítr je západní, nijak silný, moře se uklidnilo, předpověď počasí použitelná. Sprcha, snídaně, kafe, ulili jsme Neptunovi rum a v 9:45 vyplouváme s napnutou hlavní plachtou i s kosatkou a v závětří pevniny si pomáháme motorem, aby to odsejpalo.

V jedenáct vypíná Standa motor. Vane spíš od jihozápadu než od západu, jedeme ostře proti větru a nedaří se držet lepší kurz než zhruba 160°.

BergkvaraVe dvě odpoledne míjíme jižní konec Ölandu. Je polojasno, docela chladno a jak se vzdalujeme od pobřeží, pěkně se zvedají vlny. Napadlo mě, že dokud to tak nehoupe, mohl bych ještě uvařit polévku, ovšem po dvou minutách hledání příslušného pytlíku docházím k názoru, že se budeme muset obejít bez polévky a prchám na čerstvý vzduch do kokpitu. Pořád ještě máme kurz 160°. Jestli to tak půjde dál, skončíme místo ve Świnoujście ve Gdyni.

O dvě hodiny později lze plout v kurzu 200°, vítr se skutečně stáčí k severu; máme rychlosti zhruba 3,5 uzlu. Standa přivázal kormidelní páku lankem k vinčně a loď krásně drží kurz sama. Výhoda dlouhého kýlu. Bohužel jedeme přímo do lijáku.

Jachting na BaltuV deset hodin večer, když nastupuji službu, jsme na pozici 55° 45’N 16° 06.7’E, rychlostí 3,3 uzlu plujeme kurzem 220° ostře proti větru a pěkně fičí.

Jirka v noci zjistil, že se jeho lůžko v přídi chová jako splašený výtah a nejde tam moc spát, tak si ustlal na podlaze v salónu. Já spím od počátku plavby v salónu na lavici, ovšem ta, na kterou se vejdu, je nyní v návětří.
Není žádná legrace se na ní ve spacáku udržet a v pátek ráno jsem se vzbudil tak, že jsem i s matrací žuchnul na Jirku na podlaze. Když jsem z něj vstával a zkoušel ho přitom moc nepošlapat, katapultovala mě vlna přes kajutu, nakřápla mi žebra o stůl a složila na podlahu u kuchyňské linky. Zdá se, že se v noci moře neuklidnilo.

Jsme na pozici 55° 22’N 15° 23’E, kurz 210°, rychlost 5 uzlů. Svištíme jak Pendolino. Vařit se nedá a k snídani žvýkám švédský chleba, připomínající chutí spíš vánočku, s taveným sýrem. Nijak skvělá kombinace.

DziwnówV poledne míjíme z východní strany ostrov Bornholm. Na pár hodin trochu přižehlil vlny, ale jak vyplouváme z jeho závětří, zase pěkně rostou. Pořád se daří držet kurz těsně nad 200°. Není to úplně ideální, chtělo by to víc, ale zaplať pámbu za to.

Odpoledne začal vítr slábnout a i vlny trochu klesly, tak jsem se rozšoupl a dal si k večeři jablko a plechovku piva. Vylezlo slunce, obloha se vyčistila, krásné počasí se nám udělalo a tak místo kosatky vytahujeme genu. V 18 hodin máme pozici 54° 36.9’N 14° 57.3’E a rychlostí 3,6 uzlu jedeme v kurzu 210°.

DziwnówV noci pluji skoro celou službu ke světlu majáku Niechorze, východně od Dziwnówa. Předpověď počasí vyšla přesně a vítr se stáčí k jihu. Když mě Standa střídá u kormidla, přehazujeme po půlnoci plachty na druhý bok a plujeme na západ k Oder Bank.

Plavba na západ měla obrovskou výhodu. Moje lavice se ocitla na závětrném boku, nemusel jsem se bát že spadnu, a tak jsem usnul jako špalek. Dokonce jsem měl divoké sny a zdálo se mi, že vykopávám nějakého novináře ze dveří. Nevím čím mě ten chlap naštval, ale na tom vykopnutí jsem si dal záležet.
Pak jsem se vzbudil. Standa seděl s bolestivým výrazem ve tváři na schůdkách do kajuty, držel mě za nohu a moc ho zajímalo, proč jsem ho kopnul do žaludku.

DziwnówCelé dopoledne je zataženo, nad polským pobřežím se válí mlha a my se plácáme ve slabém větru na mrtvých vlnách ze včerejška. Jako poslední zoufalý pokus o posílení větru uvařil Standa k obědu fazole s párkem. Bezvýsledně. Startujeme motor.

Do Świnoujście nám zbývá 18 námořních mil, zatímco do Dziwnówa je to jenom šest, a tak míříme k východnímu vjezdu do Štětínské zátoky. Podle pilota má být jeden most v Dziwnówu a druhý ve Wolinu, ale oba mají na požádání zvednout.

V půl druhé proplouváme mezi dziwnówskými vlnolamy. Máme za sebou 52 hodin plavby volným Baltem, během kterých jsme upluli 188 námořních mil.

 

Navigace

Skip Navigation Links.
Collapse Úvodní stránkaÚvodní stránka
Collapse JachtingJachting
Expand Setkání Baltských krys 2017Setkání Baltských krys 2017
Expand Na start ČANY Offshore Cup 2016Na start ČANY Offshore Cup 2016
Expand Labem proti proudu 2015Labem proti proudu 2015
Expand S Drahou na Baltu 2015S Drahou na Baltu 2015
Expand Z Baltu do Bretaně 2014Z Baltu do Bretaně 2014
Expand Plavba pod polární kruh 2013Plavba pod polární kruh 2013
Ztroskotání Agnes 2012
Collapse S Eternity na Baltu 2011S Eternity na Baltu 2011
Expand Plavba na Channel Islands 2011Plavba na Channel Islands 2011
Expand Plavba do Osla 2010Plavba do Osla 2010
Expand Plavba na Bornholm 2009Plavba na Bornholm 2009
Expand Plavba kolem Rujány 2009Plavba kolem Rujány 2009
První plavba do Davle 2009
Plachtění na Orlíku 2008
Expand Holandsko na lodi 2002Holandsko na lodi 2002
Expand Mariny na BaltuMariny na Baltu
Expand Mariny v NorskuMariny v Norsku
Portsmouth, jižní Anglie
Oban, západní Skotsko
Půjčovny plachetnic a motorových lodí v ČR
Setkání Klubu La Grace 2012
Briga La Grace - výroba takeláže 2009
Potopení plachetnice Wyvern
Polární loď Fram
Ponorka HMS Otus
Replika ruské fregaty Shtandart
Strava na anglické lodi
Expand Subaru ForesterSubaru Forester
Expand Arthur RansomeArthur Ransome
Expand Loděnice VltavaLoděnice Vltava
145. let Pražské paroplavební společnosti
Poslední parní víkend
Chrustenická šachta a Solvayovy lomy
Pomsta Městské policii

Vyhledávání

Nahoru ^

Creative Commons License
Miroslav Jaroš
Praha 8
Kontakt: Elektronická pošta, telefon 603 449 974
www.miroslavjaros.cz