Marina Dziwnów

Baltské moře | Polsko

Skip Navigation LinksÚvodní stránka > Jachting > Mariny na Baltu > Marina Dziwnów, Polsko

Poloha: 54°01'N, 014°44'E

Dziwnów leží přibližně 16 námořních mil východně od Świnoujście a zdejší rybářský bazén byl donedávna populární jako nejdražší a nejsmradlavější jachtařský přístav na polském pobřeží.
Od roku 2013 je naštěstí všechno jinak.

Dziwnów je prakticky celý obklopen vodou. Na severní straně ho omývá Baltské moře a jsou zde krásné dlouhé písečné pláže lemované borovými lesy, středem města protéká řeka Dziwna a jižní část města na ostrově Wolin oblévá mělká Zatoka Wrzosowska a Zalew Kamieński.

Městečko Dziwnów se původně jmenovalo Dievenow a bylo typickou rybářskou vesnicí.
Koncem 19. století zde vznikly lázně, ale rybářský průmysl se rozvíjel i nadále a před druhou světovou válkou mělo ve zdejším přístavu svou základnu až 50 rybářských lodí.
Posledních pár fungujících rybářských kutrů nyní stojí v přístavu před mostem, z ostatních vytvořila fantazie majitelů podivuhodné repliky starých plachetnic a vozí turisty na vyhlídkové plavby kolem pobřeží.

V případě špatného počasí na volném moři se mohou lodě přes Dziwnów a Wolin dostat až do Štětínského zálivu. Je ovšem nutné počítat  s tím, že dálniční a železniční most ve Wolinu mají podjezdnou výšku 12 metrů a zdejší otočný silniční most se i v hlavní sezoně otvírá pouze 2x ve všední den a 3x o víkendech.

Vstup do přístavu Dziwnów je vyznačen zvonovou bójí, od které se kurzem 143° pluje podle náměrníků až k úzkým vlnolamům, chránícím vjezd do ústí Dziwny.
Světlo majáků na vlnolamech by mělo být za normálních podmínek vidět ze vzdálenosti 7 mil.

Přístav DziwnowPřístav DziwnowPřístav Dziwnow

Půl kilometru za vjezdem je na levé straně opravené celní molo a budova celnice, jejíž osazenstvo občas vyvíjí překvapující aktivitu, na kterou nejsme ze západněji položených pobaltských států zvyklí. U českých lodí bývá umocněna tím, že si Poláci často naši vlajku pletou s vlajkou Ruské federace.

Naproti celnímu molu je na jižním břehu malá marína Polmax s dvoumetrovou hloubkou a kapacitou 20 lodí, ve které se platí přístavní poplatek podle délky lodi a navíc 12 zlotých za každého člena posádky.
Zdejší stání jsou ovšem většinou dlouhodobě pronajmuta a pro hosty už moc míst nezbývá.

Přístav DziwnowPřístav DziwnowPřístav Dziwnow

Tři sta metrů za celním molem je na severním břehu vjezd do rybářského bazénu Dziwnów, který dřív sloužil i pro jachtaře. O jeho ceně, dezolátním stavu a nevybavenosti již nemá smysl psát, protože v listopadu 2013 byla mezi tímto bazénem a mostem otevřena zbrusu nová moderní marína pro lodě do délky 12 metrů s kapacitou 60 míst u plovoucích mol. Kromě sociálních zařízení zde je i restaurace, opravářská dílna a počítá se s vybudováním malého námořního muzea.
Marína funguje celoročně.

Zdvihací most v Dziwnowu se otvírá ve dne v každou sudou hodinu, v létě odpoledne i v lichou, a zhruba půl kilometru za ním je na břehu silniční čerpací stanice s molem, u které lze natankovat benzin i naftu.

Přístav DziwnowPřístav Dziwnow

Míli za mostem na severním břehu, kde se otvírá Wrzosowská zátoka, je od léta 2013 v provozu další nová marína s kapacitou 40 míst.
Lodě stojí u plovoucích mol kolmo k nábřežní promenádě a na konci nově vybudovaného nábřeží je budova se sociálním zázemím a kanceláří správce přístavu.

Přístav DziwnowPřístav DziwnowPřístav Dziwnow

Dziwnów je nyní klasické přímořské turistické středisko se spoustou restaurací, smažíren a udíren ryb a stánků s upomínkovými předměty.
Zřejmě největší zdejší atrakcí je park miniatur s modely majáků z polského pobřeží v měřítku 1:10 a zahradní železnicí a za návštěvu určitě stojí i Mrtvé jezero. Je ukryto v lese mezi pláží a silnicí do Międzywodzie na ostrově Wolin a je to vlastně původní ústí řeky Dziwna, které dnes postupně zarůstá a na jehož pobřeží roste několik druhů vzácných a chráněných křovin a stromů.

Moje návštěva: 6.8.2013, 5.9.2015

Poslední aktualizace: 4.11.2015

Psáno pro časopis Yacht 4/2014.

 

Navigace

Skip Navigation Links.
Collapse Úvodní stránkaÚvodní stránka
Collapse JachtingJachting
Expand Na start ČANY Offshore Cup 2016Na start ČANY Offshore Cup 2016
Expand Labem proti proudu 2015Labem proti proudu 2015
Expand S Drahou na Baltu 2015S Drahou na Baltu 2015
Expand Z Baltu do Bretaně 2014Z Baltu do Bretaně 2014
Expand Plavba pod polární kruh 2013Plavba pod polární kruh 2013
Ztroskotání Agnes 2012
Expand S Eternity na Baltu 2011S Eternity na Baltu 2011
Expand Plavba na Channel Islands 2011Plavba na Channel Islands 2011
Expand Plavba do Osla 2010Plavba do Osla 2010
Expand Plavba na Bornholm 2009Plavba na Bornholm 2009
Expand Plavba kolem Rujány 2009Plavba kolem Rujány 2009
První plavba do Davle 2009
Plachtění na Orlíku 2008
Expand Holandsko na lodi 2002Holandsko na lodi 2002
Collapse Mariny na BaltuMariny na Baltu
Expand Mariny v NorskuMariny v Norsku
Portsmouth, jižní Anglie
Oban, západní Skotsko
Půjčovny plachetnic a motorových lodí v ČR
Setkání Klubu La Grace 2012
Briga La Grace - výroba takeláže 2009
Potopení plachetnice Wyvern
Polární loď Fram
Ponorka HMS Otus
Replika ruské fregaty Shtandart
Strava na anglické lodi
Expand Subaru ForesterSubaru Forester
Expand Arthur RansomeArthur Ransome
Expand Loděnice VltavaLoděnice Vltava
145. let Pražské paroplavební společnosti
Poslední parní víkend
Chrustenická šachta a Solvayovy lomy
Pomsta Městské policii

Vyhledávání

Nahoru ^

Creative Commons License
Miroslav Jaroš
Praha 8
Kontakt: Elektronická pošta, telefon 603 449 974
www.miroslavjaros.cz