Marina Peenemünde

Baltské moře | Německo | Usedom

Skip Navigation LinksÚvodní stránka > Jachting > Mariny na Baltu > Marina Peenemünde, Německo

Poloha: 54°8'1"N, 13°46'11"E

Od roku 1936, kdy Říšské ministerstvo letectví koupilo ostrov Usedom od města Wolgast, bylo v Peenemünde armádní výzkumné středisko.

Že v něm Wernher von Braun vyvíjel rakety V-2, známé z demolice velké části Londýna a Antverp, jejichž navigační systém dostal Američany až na Měsíc, ví každý. Už méně se ví, že se tady vyvíjely i německé radary, radiové systémy noční navigace, jejichž zbytky dodnes stojí uprostřed Greifswaldské zátoky, a byl zde prý uveden do provozu i první kamerový systém.

Moc památek na tuhle zajímavou dobu se ovšem v Peenemünde nedochovalo. Při britském náletu v roce 1943 sice k žádnému zásadnímu poškození střediska nedošlo, protože většina svržených bomb spadla na ruské válečné zajatce v místním pracovním táboře, ale když v květnu 1945 obsadila Peenemünde Rudá armáda, bylo hůř.

Přeživší zajatce z pracovního tábora odvezla do lágrů na Sibiři, velkou část objektů demontovala a nalezenou dokumentaci odvezla k pozdějšímu využití (díky tomu Sovětský svaz vyráběl například balistické rakety SS-1 SCUD, které v roce 1990 střílel Irák na Izrael; byly to přímé pokračovatelky von Braunových raket V-2).
V-1, Peenemünde, NěmeckoPo válce byla v Peenemünde zřízena základna pro sovětskou válečnou flotilu a pro Pobřežní stráž NDR a v okolí byla střelnice a vojenský polygon. Veškerý přístup byl zakázán a každé přiblížení se považovalo za pokus o špionáž.

Kontaktní mina, Peenemünde, Německo Od roku 1991 je v prostorách bývalé elektrárny a vojenské základny Peenemünde otevřeno Historicko-technické informační centrum, ve kterém si můžete prohlédnout německé střely s plochou dráhou letu V-1, balistické rakety V-2 a několik filmů o jejich výrobě a vývoji, ale hlavně je zde rozsáhlá expozice modernější raketové a letecké techniky, kterou většinou tvoří pozůstatky po sovětském okupačním vojsku.

Jachtaři by měli věnovat pozornost například kontaktní mině z roku 1943, protože stovky se jich stále ještě povalují na dně Baltu, a raketovému člunu sovětského námořnictva typu 1241 (v kódu NATO byl označován jako Tarantul 1) z roku 1986, protože se smí dovnitř.

Rakeotý člun Tarantul, Peenemünde, NěmeckoSovětská raketonosná dieselelektrická ponorka, která vyvázaná u nábřeží v Peenemünde, není součástí muzea a musí se na ni platit vstupné zvlášť. Tato třída ponorek (NATO ji označovalo Juliett) se vyráběla v šedesátých letech. Ponorky nesly na palubě řízené střely s nukleární hlavicí a jejich hlavním bojovým úkolem měl být jaderný útok na USA. Celkem jich bylo vyrobeno 16 a poslední z nich byly vyřazeny z provozu v roce 1994.
Vystavená ponorka měla v sovětském námořnictvu označení K-24, byla uvedena do provozu v roce 1965 a vyřazena z bojové služby v roce 1994.

Ponorka K-24, Peenemünde, NěmeckoJako protiklad k těmto militaristickým atrakcím se zdá být zdejší muzeum hraček. Není to ovšem tak úplně pravda, řada z vystavených exponátů určitě také vojenské nadšence nadchne.

Marina Peenemünde

Při návštěvě Peenemünde je nejlepší přistát v malém přístavu zdejšího jachtařského klubu Marine Regatta Verein Stützpunkt Peenemünde 1990 e.V. na jižní straně města, naproti marině Kröslin.
Klub má asi 35 členů a tomu odpovídá i velikost přístavu. S lodí delší než 13 metrů musíte stát na vnější straně mola a s menší je třeba dávat pozor v přístavu na hloubku. U břehu je velice mělko a dvoumetrová izobata vede téměř prostředkem mariny. U mola kotví i flotila otevřených kutrů ZK 10, se kterými klub pořádá každoroční regatu kolem ostrova Ruden.

Peenemünde, Německo Vjezd není nijak znakován, od bóje číslo 16 v plavební dráze se prostě pluje kurzem 50o mezi první dvě dalby u vjezdu do přístavu. Na mole jsou elektropřípojky i možnost dotankování vody, zázemí klubu pak nabízí v nově postavené hale sprchy, umývárny a toalety se vstupem na číselný kód. Sprcha se spouští vhozením zakoupeného žetonu do automatu a teče 4 minuty.

Vzhledem k množství létajícího hmyzu, který se vyskytuje v okolních rákosištích, doporučuji zavírat večer kajutu a mít na palubě nějaký účinný hmyzovrah.

Článek vyšel v časopisu Yacht 6/2011

Ceny v roce 2009: Loď s délkou 36 stop 11€ za noc, sprcha 1€

Moje návštěva: 20.5.2009 (Plavba kolem Rujány)

Poslední aktualizace: 1.6.2011

 

Vyhledávání

Nahoru ^

Creative Commons License
Miroslav Jaroš
Praha 8
Kontakt: Elektronická pošta, telefon 603 449 974
www.miroslavjaros.cz