Marina Peenemünde

Baltské moře | Německo | Usedom

Skip Navigation LinksÚvodní stránka > Jachting > Mariny na Baltu > Marina Peenemünde, Německo

Poloha: 54°8'1"N, 13°46'11"E

Od roku 1936, kdy Říšské ministerstvo letectví koupilo ostrov Usedom od města Wolgast, bylo v Peenemünde armádní výzkumné středisko.

Že v něm Wernher von Braun vyvíjel rakety V-2, známé z demolice velké části Londýna a Antverp, jejichž navigační systém dostal Američany až na Měsíc, ví každý. Už méně se ví, že se tady vyvíjely i německé radary, radiové systémy noční navigace, jejichž zbytky dodnes stojí uprostřed Greifswaldské zátoky, a byl zde prý uveden do provozu i první kamerový systém.

Moc památek na tuhle zajímavou dobu se ovšem v Peenemünde nedochovalo. Při britském náletu v roce 1943 sice k žádnému zásadnímu poškození střediska nedošlo, protože většina svržených bomb spadla na ruské válečné zajatce v místním pracovním táboře, ale když v květnu 1945 obsadila Peenemünde Rudá armáda, bylo hůř.

Přeživší zajatce z pracovního tábora odvezla do lágrů na Sibiři, velkou část objektů demontovala a nalezenou dokumentaci odvezla k pozdějšímu využití (díky tomu Sovětský svaz vyráběl například balistické rakety SS-1 SCUD, které v roce 1990 střílel Irák na Izrael; byly to přímé pokračovatelky von Braunových raket V-2).
V-1, Peenemünde, NěmeckoPo válce byla v Peenemünde zřízena základna pro sovětskou válečnou flotilu a pro Pobřežní stráž NDR a v okolí byla střelnice a vojenský polygon. Veškerý přístup byl zakázán a každé přiblížení se považovalo za pokus o špionáž.

Kontaktní mina, Peenemünde, Německo Od roku 1991 je v prostorách bývalé elektrárny a vojenské základny Peenemünde otevřeno Historicko-technické informační centrum, ve kterém si můžete prohlédnout německé střely s plochou dráhou letu V-1, balistické rakety V-2 a několik filmů o jejich výrobě a vývoji, ale hlavně je zde rozsáhlá expozice modernější raketové a letecké techniky, kterou většinou tvoří pozůstatky po sovětském okupačním vojsku.

Jachtaři by měli věnovat pozornost například kontaktní mině z roku 1943, protože stovky se jich stále ještě povalují na dně Baltu, a raketovému člunu sovětského námořnictva typu 1241 (v kódu NATO byl označován jako Tarantul 1) z roku 1986, protože se smí dovnitř.

Rakeotý člun Tarantul, Peenemünde, NěmeckoSovětská raketonosná dieselelektrická ponorka, která vyvázaná u nábřeží v Peenemünde, není součástí muzea a musí se na ni platit vstupné zvlášť. Tato třída ponorek (NATO ji označovalo Juliett) se vyráběla v šedesátých letech. Ponorky nesly na palubě řízené střely s nukleární hlavicí a jejich hlavním bojovým úkolem měl být jaderný útok na USA. Celkem jich bylo vyrobeno 16 a poslední z nich byly vyřazeny z provozu v roce 1994.
Vystavená ponorka měla v sovětském námořnictvu označení K-24, byla uvedena do provozu v roce 1965 a vyřazena z bojové služby v roce 1994.

Ponorka K-24, Peenemünde, NěmeckoJako protiklad k těmto militaristickým atrakcím se zdá být zdejší muzeum hraček. Není to ovšem tak úplně pravda, řada z vystavených exponátů určitě také vojenské nadšence nadchne.

Marina Peenemünde

Při návštěvě Peenemünde je nejlepší přistát v malém přístavu zdejšího jachtařského klubu Marine Regatta Verein Stützpunkt Peenemünde 1990 e.V. na jižní straně města, naproti marině Kröslin.
Klub má asi 35 členů a tomu odpovídá i velikost přístavu. S lodí delší než 13 metrů musíte stát na vnější straně mola a s menší je třeba dávat pozor v přístavu na hloubku. U břehu je velice mělko a dvoumetrová izobata vede téměř prostředkem mariny. U mola kotví i flotila otevřených kutrů ZK 10, se kterými klub pořádá každoroční regatu kolem ostrova Ruden.

Peenemünde, Německo Vjezd není nijak znakován, od bóje číslo 16 v plavební dráze se prostě pluje kurzem 50o mezi první dvě dalby u vjezdu do přístavu. Na mole jsou elektropřípojky i možnost dotankování vody, zázemí klubu pak nabízí v nově postavené hale sprchy, umývárny a toalety se vstupem na číselný kód. Sprcha se spouští vhozením zakoupeného žetonu do automatu a teče 4 minuty.

Vzhledem k množství létajícího hmyzu, který se vyskytuje v okolních rákosištích, doporučuji zavírat večer kajutu a mít na palubě nějaký účinný hmyzovrah.

Článek vyšel v časopisu Yacht 6/2011

Ceny v roce 2009: Loď s délkou 36 stop 11€ za noc, sprcha 1€

Moje návštěva: 20.5.2009 (Plavba kolem Rujány)

Poslední aktualizace: 1.6.2011

 

Navigace

Skip Navigation Links.
Collapse Úvodní stránkaÚvodní stránka
Collapse JachtingJachting
Expand Setkání Baltských krys 2017Setkání Baltských krys 2017
Expand Na start ČANY Offshore Cup 2016Na start ČANY Offshore Cup 2016
Expand Labem proti proudu 2015Labem proti proudu 2015
Expand S Drahou na Baltu 2015S Drahou na Baltu 2015
Expand Z Baltu do Bretaně 2014Z Baltu do Bretaně 2014
Expand Plavba pod polární kruh 2013Plavba pod polární kruh 2013
Ztroskotání Agnes 2012
Expand S Eternity na Baltu 2011S Eternity na Baltu 2011
Expand Plavba na Channel Islands 2011Plavba na Channel Islands 2011
Expand Plavba do Osla 2010Plavba do Osla 2010
Expand Plavba na Bornholm 2009Plavba na Bornholm 2009
Expand Plavba kolem Rujány 2009Plavba kolem Rujány 2009
První plavba do Davle 2009
Plachtění na Orlíku 2008
Expand Holandsko na lodi 2002Holandsko na lodi 2002
Collapse Mariny na BaltuMariny na Baltu
Expand Mariny v NorskuMariny v Norsku
Portsmouth, jižní Anglie
Oban, západní Skotsko
Půjčovny plachetnic a motorových lodí v ČR
Setkání Klubu La Grace 2012
Briga La Grace - výroba takeláže 2009
Potopení plachetnice Wyvern
Polární loď Fram
Ponorka HMS Otus
Replika ruské fregaty Shtandart
Strava na anglické lodi
Expand Subaru ForesterSubaru Forester
Expand Arthur RansomeArthur Ransome
Expand Loděnice VltavaLoděnice Vltava
145. let Pražské paroplavební společnosti
Poslední parní víkend
Chrustenická šachta a Solvayovy lomy
Pomsta Městské policii

Vyhledávání

Nahoru ^

Creative Commons License
Miroslav Jaroš
Praha 8
Kontakt: Elektronická pošta, telefon 603 449 974
www.miroslavjaros.cz