Plavba do Osla

Plavba z přístavu Ebeltoft do Marstalu

Skip Navigation LinksÚvodní stránka > Jachting > Plavba do Osla 2010 > Z Ebeltoftu do Marstalu

Marina EbeltoftV úterý ráno tankujeme 78 litrů nafty a před osmou vyplouváme. Je taková zima, že jsem se v maríně radši ani nepodíval na teploměr, abych věděl kolik je. V kajutě máme 11°C, tam je teploučko.

Marina EbeltoftVane západní pětka, ale občas chodí i větrné poryvy kolem 25 uzlů.
S hlavní plachtou zmenšenou o první ref svištíme rychlostí kolem sedmi uzlů na jih mezi ostrovy Samsø a Tunø, před jednou hodinou míjíme jižní konec ostrova Samsø s majákem a hejnem hnusných větráků trčících z moře a míříme k Beltu.
Je to báječně rychlá a přitom klidná jízda, protože jsme schovaní za Jutským poloostrovem, takže i v šestce větru jsou vlnky vysoké tak do půl metru.

MostV půl třetí, když se začínám chystat do služby, máme na levoboku dešťovou přeháňku. Ve tři, když mi služba začíná, nás dohonila.
Vítr se pak stočil k severu a zeslábnul zhruba na 13 uzlů, tak jsme zase sbalili hlavní plachtu a jedeme na zadní vítr jenom s genou. Jo, kdybychom měli spinakrbaum, to by byla paráda. Bohužel, není tady a žádnou náhradu se nám nepovedlo vymyslet. Po půl sedmé podplouváme most na dálnici E20 z Jutského poloostrova do Kodaně.

Stejně jako most z Kodaně do Švédska je i tenhle pěkná obluda. V místě, kde ho podplouváme, má udávanou průjezdnou výšku 65 metrů. Pořád se mi zdálo, že už u něj za chvilku budeme, a stál jsem připravený s foťákem, a než jsme u něj opravdu byli, trvalo to skoro tři hodiny.

Jachting BaltJachting BaltK večeři máme zase olejovky a gulášovou polévku.
Teď už moře houpe docela dost, hluboký talíř je nepoužitelný a na lodi bohužel nejsou misky, tak jíme gulášovou polévku z hrnku na čaj malou kávovou lžičkou. Polévková lžíce se do toho hrnku nevejde.
Je to takový testík trpělivosti a polévka nám navíc déle vydrží. Samozřejmě jí jde z hrnku vypít, ale to pak na dně zůstanou přisedlé takové ty téměř umělohmotné předměty, co je dává Vitana do pytlíku, je pak stejně nutno je vydlabat lžičkou a navíc nejsou bez vody dobré.

Ačkoliv jsme původně chtěli jet Malým Beltem, bohužel nám plavba časově nevychází. V Malém Beltu je mělko a nejsou tam osvětlené plavební dráhy, takže jezdit v něm potmě je nesmysl. Míříme tedy do Velkého Beltu a celou noc objíždíme ostrov Langeland po jeho východní straně.

No, většinu noci u něj spíš postáváme, protože vítr šel se soumrakem spát. Ale nakonec se dostáváme na jeho jižní konec a za svítání se zase slabý větřík od severozápadu zvednul, takže místo potupného motorování jsme mohli k ostrovu Ærø jako slušní lidé doplout na plachty.

Ve středu, 5. května 2010 chvilku před sedmou ráno, přistáváme v Marstalu.