Briga La Grace

Výroba takeláže repliky brigy La Grace ve Valašském Meziříčí

Skip Navigation LinksÚvodní stránka > Jachting > Briga La Grace - výroba takeláže 2009

Na začátku roku 2009 začala parta českých nadšenců v čele s Pepou Dvorským a Danem Roseckým stavět repliku historické plachetnice z druhé poloviny 18. století.
Loď nazvali La Grace (neboli Půvabná) podle plachetnice prvního českého námořního kapitána, kartografa, korzára, obchodníka a člena guvernérské rady Nového Amsterodamu Augustina Heřmana ze Mšena.

Briga La Grace vznikla v profesionální egyptské loděnici Mohameda El Saieda na břehu Rudého moře podle plánů, které v roce 1768 v knize "Architectura navalis mercatoria" vydal švédský admirál Fredrik Henrik af Chapman.

Zavřít na několik týdnů živnost a vyrazit klukům pomáhat se stavbou La Grace v Egyptě, to jsem dost dobře nemohl, ale protože stěžně, ráhna, kladky a další části lodi se vyráběly ve Stolařství Viléma Pavlici ve Valašském Meziříčí, pomáhal jsem na podzim roku 2009 na Moravě.

Byla to velice zajímavá práce. Člověk při ní čuchnul k řemeslům, která již sto let téměř neexistují.
A tak se zde můžete podívat, jaké neobvyklé věci se na La Grace u Viléma vyráběly.

Dřevěné kladky pro La Grace

Z dřevěných bočnic a vložek se složil korpus, do kterého se vložila rolna z pertinaxu vyvařeného v oleji.
Dřevo se pak napustilo karbolínem a navoskovalo. Nakonec se kladky zapletly do lan, případně navázaly na ráhna a čnělky. Celkem bylo vyrobeno 436 kladek různých velikostí.
Briga La GraceBriga La GraceBriga La Grace
Briga La GraceBriga La Grace

Další dřevěné výrobky pro La Grace

Zde bych rád upozornil na tu podivnou housenku vpravo.
Říká se jí raks a slouží k připevnění příčného ráhna ke stěžni. Prakticky to funguje tak, že se celá tahle věc ohne kolem stěžně a na koncích se přiváže k ráhnu. Ráhno tak drží u stěžně a přitom se může natáčet a může jezdit po stěžni nahoru a dolů. Vlastně to je takové válečkové ložisko.
Briga La GraceBriga La GraceBriga La Grace

Kormidelní kolo La Grace

Kormidelní kolo má průměr skoro 1,5 metru a je moc krásné.
Už jenom když takhle viselo na zdi a člověk se k němu postavil a vzal ho do ruky, byl to báječný pocit. Strašně se těším, až za ním budu stát přímo na palubě La Grace.
Briga La GraceBriga La GraceBriga La Grace

Košové plošiny hlavního a předního stěžně La Grace

Košové plošiny na fotografii budou na La Grace umístěny přibližně 12 metrů vysoko a bude u nich propojena dolní část stěžně s košovou stěžňovou čnělkou. Na konci košové čnělky budou již menší plošiny a nad ně bude čnít brámová čnělka s brámovým ráhnem.
Na brámovém ráhně budete zhruba stejně vysoko, jako kdybyste si v 8. patře v paneláku stoupli na okno.

Briga La GraceBriga La Grace

Ráhna La Grace

Následující dvě fotografie zobrazují oba konce hlavního vratiráhna La Grace. Ta vidlice se zasadí na stěžeň a funguje jako ložisko, pomocí kladek na zadním konci ráhna se bude ráhno ovládat.
Briga La GraceBriga La Grace

Přední brámové ráhno bylo první, které jsme kompletně vystrojili, a tak jsme ho vztyčili na místní sloup veřejného osvětlení a prováděli mimo jiné testy šlapnice. To je to lano, po kterém námořníci šlapou, když lezou po ráhně a pracují s plachtami. Kaskadér Jarda ovšem při testu na šlapnici spíš visel, protože jsme jí na první pokus udělali moc dlouhou.
Briga La GraceBriga La GraceBriga La Grace

Další tři fotografie zobrazují výrobu čelenu. Na prostředním obrázku je nejsilnější lano, které bylo na La Grace použito. Napravo pak Dan Rosecký ukazuje, jakým způsobem se má tímhle lanem na čelen připevnit okatice.
Briga La GraceBriga La GraceBriga La Grace

Hotová a vystrojená hlavní, košová i brámová ráhna se uskladňovala pod střechou u vstupu do stolařské dílny Viléma Pavlici. Ke konci jsem se docela divil, že to konstrukce střechy všechno udržela.
Briga La GraceBriga La GraceBriga La Grace
Briga La GraceBriga La GraceBriga La Grace

Nahoru ^

Creative Commons License
Miroslav Jaroš
Praha 8
Kontakt: Elektronická pošta, telefon 603 449 974
www.miroslavjaros.cz