Plavba na Channel Islands

Plavba z ostrova Jersey na ostrov Alderney a zpět do Cherbourgu

Ostrov AlderneyČtvrtek začal nějak divně.

I když jsme se večer dohodli, že musíme vyplout brzy, každý nějak spoléhal na to, že budíka nastaví někdo jiný, a tak jsme ráno zaspali, vzbudili se až v půl sedmé, odliv rychle postupoval a pod lodí zbývalo tak málo vody, že hloubkoměr odmítal ukazovat. Skutečně v poslední chvíli se nám podařilo vytáhnout kotvu a prokličkovat na hloubku.

Ostrov AlderneyKapitán byl nastydlý tak, že skoro nemluvil, mě bolela včera naražená ruka a při spouštění kormidla rupla pojistka hydrauliky.

I dnes vála čtyřka od severovýchodu, loď jela ostře proti větru na všechny tři plachty kolem osmi uzlů proti vodě a navíc nás velkou část dopoledne postrkoval proud, a tak jsme ve tři hodiny měli po pravoboku jihozápadní konec ostrova Alderney.

Ostrov AlderneyByla to poslední možnost ověřit manévrovací schopnosti našeho Alubatu v silnějším větru a proto kormidelník vyšíval jedno réčko za druhým. Tyhle manévry mne vyléčily z nadšení pro kutrové oplachtění, jelikož při každém obratu bylo nutné téměř celou genu natočit na rolfok, aby se mohla pomocí otěží protáhnout malou mezerou mezi svým stěhem a stěhem kosatky.
Zdálo se mi to dost nepraktické, zejména v případě, když loď má jen běžnou dvoučlennou posádku.

Ostrov AlderneyAlderney, nejsevernější ostrov z Channel Islands, je spíš jen ostrůvek, 3 míle dlouhý a míli široký. Dnes na něm žije skoro 2,5 tisíce obyvatel a dokonce je zde jediná železniční trať na celém souostroví, postavená v roce 1840 kvůli dovozu kamene na stavbu vlnolamu a viktoriánské pevnosti v Braye.
Osobní vlak, sestávající ze dvou vyřazených vagonů londýnského metra, nyní jezdí z přístavu Braye do lomu Mannez na severovýchodním konci ostrova od Velikonoc do konce září každou neděli odpoledne a o prázdninách dokonce častěji.

Ostrov AlderneyPo čtvrté hodině jsme se vyvázali na bóji před Braye, v jediném kdykoliv použitelném přístavu na ostrově, kde mají jachtaři k dispozici 70 žlutých návštěvnických bójí a na břehu za librový poplatek záchody, sprchy a prádelnu. Pro delší pobyt je však potřeba zůstat na bójích, protože do vnitřního přístavu k molu a čerpací stanici lze vplout pouze v čase přibližně ± 2 hodiny kolem HW.

Ostrov AlderneySotva Ondřej nafoukal člunek a dopravil Tomáše s Richardem na břeh, přirazilo u naší lodi místní vodní taxi.
Jako kotevní hlídka jsme s Honzou nikam nechtěli a tak nám jeho kapitánka věnovala alespoň ceník daňově zvýhodněného alkoholu a cigaret a informaci, že nám na přání zboží přiveze. Na ostrovech se totiž neplatí daň z přidané hodnoty. Po prostudování ceníku se ovšem ukázalo, že ostrovní ceny bez daně jsou hodně podobné českým cenám s daní, takže s námi stejně žádný obchod neudělala. Ale možná to byla chyba. Při představě, že plavba zítra končí, nám bylo s Honzou velmi smutno, a tak jsme si tak dlouho nalévali kalíšky proti trudomyslnosti, až pro navrátilce ze břehu žádná whisky na lodi nezbyla.

I v pátek ráno bylo třeba vyplout před šestou hodinou, tentokrát ne kvůli hloubce, ale kvůli proudům.
Ve dvě odpoledne jsme měli v Cherbourgu vracet loď a kolem Cap de la Hague teče za přílivu proud na východ, zatímco 3 hodiny po HW v Doveru se otočí a i v neapu teče rychlostí 4,3 uzlu směrem na západ. Bylo tedy nutno vyplout tak, aby nám proud pomohl a dopluli jsme do Cherbourgu dřív, než se otočí a budeme stát na plné plachty skoro na místě.

Jako tradičně foukala severovýchodní čtyřka, po ránu přímo proti proudu vytvářela pěkné vlnobití, log ukazoval rychlost 6,5 uzlu proti vodě a další skoro 3 uzly nám podle GPS přidával proud. Bylo 13oC, občas sprchlo a pobřeží na pravoboku, vzdálené přibližně dvě míle, jsme v mlžném oparu spíš tušili než viděli.
V půl desáté se proud otočil a začal loď brzdit, ale nakonec se nám podařilo doplout dřív, než výrazně zesílil, a ve čtvrt na jednu jsme se vyvázali u tankovacího mola v Cherbourgu.

Předchozí: Z Guernsey na Jersey

Navigace

Skip Navigation Links.
Collapse Úvodní stránkaÚvodní stránka
Collapse JachtingJachting
Expand Setkání Baltských krys 2017Setkání Baltských krys 2017
Expand Na start ČANY Offshore Cup 2016Na start ČANY Offshore Cup 2016
Expand Labem proti proudu 2015Labem proti proudu 2015
Expand S Drahou na Baltu 2015S Drahou na Baltu 2015
Expand Z Baltu do Bretaně 2014Z Baltu do Bretaně 2014
Expand Plavba pod polární kruh 2013Plavba pod polární kruh 2013
Ztroskotání Agnes 2012
Expand S Eternity na Baltu 2011S Eternity na Baltu 2011
Collapse Plavba na Channel Islands 2011Plavba na Channel Islands 2011
Expand Plavba do Osla 2010Plavba do Osla 2010
Expand Plavba na Bornholm 2009Plavba na Bornholm 2009
Expand Plavba kolem Rujány 2009Plavba kolem Rujány 2009
První plavba do Davle 2009
Plachtění na Orlíku 2008
Expand Holandsko na lodi 2002Holandsko na lodi 2002
Expand Mariny na BaltuMariny na Baltu
Expand Mariny v NorskuMariny v Norsku
Portsmouth, jižní Anglie
Oban, západní Skotsko
Půjčovny plachetnic a motorových lodí v ČR
Setkání Klubu La Grace 2012
Briga La Grace - výroba takeláže 2009
Potopení plachetnice Wyvern
Polární loď Fram
Ponorka HMS Otus
Replika ruské fregaty Shtandart
Strava na anglické lodi
Expand Subaru ForesterSubaru Forester
Expand Arthur RansomeArthur Ransome
Expand Loděnice VltavaLoděnice Vltava
145. let Pražské paroplavební společnosti
Poslední parní víkend
Chrustenická šachta a Solvayovy lomy
Pomsta Městské policii

Vyhledávání

Nahoru ^

Creative Commons License
Miroslav Jaroš
Praha 8
Kontakt: Elektronická pošta, telefon 603 449 974
www.miroslavjaros.cz