Přístav Mrzeżyno

Baltské moře | Polsko

Skip Navigation LinksÚvodní stránka > Jachting > Mariny na Baltu > Přístav Mrzeżyno, Polsko

Poloha: 54°08'37"N, 015°17'15"E

Malý, mělký, s nebezpečným vjezdem.
Tak by mohla znít charakteristika polského přístavu Mrzeżyno, ležícího ve dvou třetinách plavby z Dziwnowa do Kołobrzegu.

Přístav Mrzeżyno se ve starých mapách nazýval Ost Deep nebo Treptower Deep a vznikl v polovině 15. století, když se zcela zaneslo původní ústí řeky Rega.
Obchodníci z nedalekého Trzebiatówa nechali roku 1457 vykopat nové zkrácené řečiště a u jeho ústí do moře založili přístav, který rychle nabýval na významu. Vyváželo se odtud dřevo, plátno a kukuřice a hlavním dovozním artiklem bylo konopí, len, lněné semínko, kůže, sledi a víno.
Koncem 18. století se přístav znovu zanesl bahnem, splavnost řeky se již nepodařilo obnovit a Mrzeżyno se tak začalo měnit z obchodního přístavu na přímořské letovisko.

Za prvního hosta zde považují generála von Blüchera, velitele pruských jednotek v bitvě u Waterloo, který byl roku 1807 se svým plukem umístěn v Trzebiatowu a do Mrzezyna se chodil koupat v moři, což bylo tenkrát církví odsuzováno stejně jako hýření a nepřiměřené popíjení alkoholu.

Přístav MrzeżynoPo druhé světové válce se přístav přejmenoval z Ost Deep na Mrzeżyno a vznikl zde vojenský prostor, takže byl s turistickým ruchem konec. V 60. letech byla oblast opět otevřena veřejnosti a došlo i k rekonstrukci přístavu. Při ní byly nevhodně navrženy a postaveny nové vlnolamy, které dodnes komplikují plavbu.

Přístav MrzeżynoPodle přístavního řádu do přístavu Mrzeżyno (stav v roce 2014) nesmí vplouvat lodě delší než 12 metrů a širší než 4 metry, maximální ponor určuje správce přístavu podle aktuálních podmínek a vplouvání a vyplouvání z přístavu je povoleno pouze pokud je viditelnost větší než 2 námořní míle, síla větru nepřesahuje 3°B a stav moře 2°B.
Jachtařům se navíc nedoporučuje vplouvat do přístavu v noci.

Přístav MrzeżynoProudy u pobřeží totiž tečou buď severozápadním nebo severovýchodním směrem, to záleží na směru větru a jeho síle, a mohou dosáhnout rychlosti až tří uzlů. Rychlost proudu řeky v přístavu je kolem jednoho uzlu, ale po dlouhých deštích může dosáhnout také tří uzlů.
Co se děje na mělčinách u konce vlnolamu, když se tyto proudy potkají v silném protivětru, si každý dokáže představit.

Přístav MrzeżynoVlnolamy jsou otevřené směrem na východ a vzdálené přes 80 metrů od sebe, takže vytvářejí klamný pocit bezpečného vjezdu. Není tomu tak, k východnímu vlnolamu se z vnitřní strany nanáší písek, který často dosahuje až pár decimetrů pod úroveň hladiny.
Při vplouvání a vyplouvání je tedy nutné se s lodí držet velmi těsně u západního vlnolamu a pečlivě sledovat hloubkoměr.

Přístav MrzeżynoHloubka v přístavu Mrzeżyno by měla být kolem 2,5 metru, ale díky rychlosti říčního proudu se nánosy bahna a písku na dně občas přemisťují a při silných větrech, vanoucích od pevniny, hladina řeky poklesne až o půl metru.

Jachtaři mohou stát bočně vyvázaní k nábřeží na pravém břehu řeky před rybářským bazénem. Platí se 10 zlotých za lodě do délky 10 metrů a 20 zlotých za loď delší.
Záchody a sprchy jsou v ulici Portowa, pár metrů od pobřežní promenády.

V roce 2013 v přístavu Mrzeżyno proběhla rekonstrukce rybářského bazénu a nábřeží, práce jsou již ukončeny, rybářské lodě se vrátily do svého přístavu a tak by měly být podmínky pro jachtaře mnohem lepší.

Dalším investičním záměrem je opravit nebezpečný vjezd tak, aby do přístavu Mrzeżyno mohly vplouvat lodě do délky 60 metrů a s ponorem 3 metry až do větru o síle 8°B, a vybudovat jachtařský bazén na levém břehu řeky naproti nové budově správy přístavu.
Pokud se na to najdou peníze, máme se na co těšit.

   Přístav Mrzeżyno Přístav Mrzeżyno  Přístav Mrzeżyno 

Moje návštěva: 5.8.2013

Poslední aktualizace: 15.5.2014

Navigace

Skip Navigation Links.
Collapse Úvodní stránkaÚvodní stránka
Collapse JachtingJachting
Expand Setkání Baltských krys 2017Setkání Baltských krys 2017
Expand Na start ČANY Offshore Cup 2016Na start ČANY Offshore Cup 2016
Expand Labem proti proudu 2015Labem proti proudu 2015
Expand S Drahou na Baltu 2015S Drahou na Baltu 2015
Expand Z Baltu do Bretaně 2014Z Baltu do Bretaně 2014
Expand Plavba pod polární kruh 2013Plavba pod polární kruh 2013
Ztroskotání Agnes 2012
Expand S Eternity na Baltu 2011S Eternity na Baltu 2011
Expand Plavba na Channel Islands 2011Plavba na Channel Islands 2011
Expand Plavba do Osla 2010Plavba do Osla 2010
Expand Plavba na Bornholm 2009Plavba na Bornholm 2009
Expand Plavba kolem Rujány 2009Plavba kolem Rujány 2009
První plavba do Davle 2009
Plachtění na Orlíku 2008
Expand Holandsko na lodi 2002Holandsko na lodi 2002
Collapse Mariny na BaltuMariny na Baltu
Expand Mariny v NorskuMariny v Norsku
Portsmouth, jižní Anglie
Oban, západní Skotsko
Půjčovny plachetnic a motorových lodí v ČR
Setkání Klubu La Grace 2012
Briga La Grace - výroba takeláže 2009
Potopení plachetnice Wyvern
Polární loď Fram
Ponorka HMS Otus
Replika ruské fregaty Shtandart
Strava na anglické lodi
Expand Subaru ForesterSubaru Forester
Expand Arthur RansomeArthur Ransome
Expand Loděnice VltavaLoděnice Vltava
145. let Pražské paroplavební společnosti
Poslední parní víkend
Chrustenická šachta a Solvayovy lomy
Pomsta Městské policii

Vyhledávání

Nahoru ^

Creative Commons License
Miroslav Jaroš
Praha 8
Kontakt: Elektronická pošta, telefon 603 449 974
www.miroslavjaros.cz