Plavba do Osla

Plavba z Marstrandu přes Grenaa do dánského přístavu Ebeltoft

Skip Navigation LinksÚvodní stránka > Jachting > Plavba do Osla 2010 > Z Marstrandu do Ebeltoftu

MarstrandRáno je řada se snídaní zase na mě, tak vyrábím několik obložených talířů. Vašek v Oslo koupil dva bochníky chleba; byl docela dobrý, ale nějak už jsme ho snědli či co. Zbývá nám půl bochníku. Je neděle, to se tu nic koupit nedá, tak možná bude veselo.

Jachting BaltV osm hodin vyplouváme z Marstrandu a míříme do skér.
Sluníčko nejenom svítí, ale i hřeje, vítr skoro nefouká a tak si mrmláme na motor skalními škvírami, do kterých by se na první pohled nevešel ani nafukovací kajak, z jedné zátoky do druhé a směřujeme na jih. Je to báječná plavba, nádherné okolí a máme skvělé vyhlídkové počasí - jediná smůla je, že ta krása prostě nejde vyfotit.

Jachting BaltV jedenáct vyplouváme u Göteborgu. Vane dvojka od západu a tak se rychlostí kolem tří uzlů suneme přes kotviště, kde překládají tankery. Svítí slunce, je docela teplo a moře vypadá jak zrcadlo, takže i Pavlovi se dnes rizoto k obědu vaří docela pohodlně.

Jachting BaltJedu jen v džínech a nohavice musím mít zastrčené do ponožek, aby mi do nich nefoukalo. Sakryš, těch flísových kalhot je škoda!

Odpoledne zlehka přifouklo, v západním větru kolem dvanácti uzlů plujeme na jih k Dánsku, a protože svítí slunce a je jasný obzor, cvičíme práci se sextantem.

Jachting BaltNěkolik našich měření potvrdilo že skutečně plujeme po Baltu, asi tak 13 mil západně od polohy, kterou udává GPSka. To mě dost překvapilo. Vždycky jsem si myslel, že ty americké satelity pracují s mnohem vyšší přesností.

Jachting BaltVe dvě jsme východně od ostrova Læsø a na levoboku stále ještě vidíme švédské pobřeží. A asi ho ještě dlouho uvidíme, vítr zase lehnul na dvojku a rychlost lodi je kolem 3 uzlů.

K svačině vaříme hrachovou polévku s rýží od oběda, abychom ušetřili chleba, a míříme do dánského přístavu Grenaa. Jednak pro chleba, jednak pro naftu.

Jachting BaltV osm večer se vítr točí na sever, ale bohužel nezesiluje. Balíme hlavní plachtu a celou noc pokračujeme pouze na genu. Až do šesti do rána, to vítr chcípnul úplně. V 7:55 přistáváme v maríně v Grenaa a vyrážíme do vsi na nákup.

Jachting BaltNajít v pondělí v půl deváté ráno v Dánsku krám, který by měl otevřeno, není jednoduché.
Při hledání jsme potkali úplně zvláštního člověka. Táhnul za sebou na vozíku obrovskou propanbutanovou láhev a v ruce měl plamenomet, jako používají pokrývači. Ale nebyl to pokrývač. Byl to zahradník a tím plamenometem ničil plevel, který rostl na chodníku mezi dlaždicemi.

Jachting BaltNakonec se nám podařilo objevit otevřenou prodejnu, kde chleba měli, a cestou zpět jsme našli ještě jeden otevřený krámek.
U přístavu trajektů byla taková malinká prodejna, v ní stál Viking jako hora a prodával uzené mořské živočichy. Měl uzené sledě, uzené lososy a spoustu dalších většinou uzených věcí, u kterých jsme nedokázali rozluštit dánskou popisku.
Vnikli jsme tam všichni a nakoupili spoustu živočichů. Třeba lososa měli uzeného normálního, uzeného posypaného podivným kořením a uzeného posypaného drceným uzeným česnekem. Toho jsem si vzal dvacet centimetrů, a aby se nebál, přibral jsem ještě jednoho uzeného sledě.

Měření sextantemJenom proto, že po cestě nebyla žádná kloudná lavička, jsme to donesli až na loď, a pak začali žravé orgie. Hlavně ten můj losos s česnekem! Šmankote, to byla taková mlsota, to se prostě nedá popsat.

Měření sextantemKapitán Jirka nám přitom vyprávěl o blbosti racků. To je prý nesmírně tupý pták: když se postavíte na lodi a párkrát mávnete rukou, tak přiletí, protože si myslí, že jste rybář a že mu házíte žrádlo.

Kdyby o tom jenom vyprávěl, nic by se nestalo. Bohužel nám to i ukázal.
Párkrát mávnul rukou a skutečně přiletělo hejno obrovských racků. Zjistili, že nic nedostanou, a strašlivě se pomstili. Nebo jsou opravdu tupí a měli jenom průjem.

Jachting BaltV půl jedenácté bylo vše snědeno, tak jsme přejeli k čerpací stanici a tam vznikl problém. Správce přístavu nás informoval, že za ty dvě hodiny stání od nás fakt nic nechce, ale že nechápe, proč tam couváme přes celý přístav, když je na tom stojanu na nálepce jasně napsáno, že nafta není a přivezou jí až ve středu.
Na té nálepce byl shluk pěti písmen, rozdělených do dvou slov. Dánština je asi velmi úsporný jazyk. Takže jedeme pryč do Ebeltoftu, tam snad nafta bude.

Marina EbeltoftVane dvojka od severovýchodu, občas dosahujeme i závratné rychlosti čtyř uzlů. Je krásně teplo, ve městě ukazoval teploměr 14°C, svítí sluníčko, jedu jen v džínech a rozepnuté jachtařské bundě, bez flísky a bez čepice.

K obědu vařím špagety s neapolskou omáčkou. Moře je skoro rovné, takže se opět vaří úplně pohodově. Jenom mají dneska díky klidnému počasí všichni chuť k jídlu, takže se zdá, jako kdybych toho uvařil málo.

VařeníV šest večer nám zase lehnul vítr a tak do Ebeltoftu pokračujeme na motor. Ochladilo se, 14°C už je jen v kajutě, a tak se posádka zahřívá svařákem.

Těsně po sedmé přistáváme v maríně Ebeltoft. Sprchy jsou za peníze, naftu mají za 9,19 DKK litr a hlavně jí mají, za loď platíme 140 dánských korun. Jsou tu k dispozici i pračky a sušička. Pěkná marína.

Marina EbeltoftKarel s Tomášem dělají k večeři lívance s borůvkovou marmeládou. Dneska si žereme jak carští důstojníci.

Večer jdeme na prohlídku do vsi. Protože padala tma, nechal jsem na lodi foťák a to byla chyba.
Ebeltoft je krásné městečko. Je tu muzeum se starou fregatou a mladší vyřazenou majákovou lodí, obehnané vodním příkopem, krásný starý větrný mlýn, ze kterého se vylíhnul normální rodinný dům, středověké centrum města a nikde ani človíčka, kromě pár lidí, co tu venčí psy. Představte si centrum Českého Krumlova, které je úplně bez lidí. Tak nějak to tam vypadalo.

Předchozí: Z Osla do Marstrandu Následující: Z Ebeltoftu do Marstalu

Navigace

Skip Navigation Links.
Collapse Úvodní stránkaÚvodní stránka
Collapse JachtingJachting
Expand Setkání Baltských krys 2017Setkání Baltských krys 2017
Expand Na start ČANY Offshore Cup 2016Na start ČANY Offshore Cup 2016
Expand Labem proti proudu 2015Labem proti proudu 2015
Expand S Drahou na Baltu 2015S Drahou na Baltu 2015
Expand Z Baltu do Bretaně 2014Z Baltu do Bretaně 2014
Expand Plavba pod polární kruh 2013Plavba pod polární kruh 2013
Ztroskotání Agnes 2012
Expand S Eternity na Baltu 2011S Eternity na Baltu 2011
Expand Plavba na Channel Islands 2011Plavba na Channel Islands 2011
Collapse Plavba do Osla 2010Plavba do Osla 2010
Expand Plavba na Bornholm 2009Plavba na Bornholm 2009
Expand Plavba kolem Rujány 2009Plavba kolem Rujány 2009
První plavba do Davle 2009
Plachtění na Orlíku 2008
Expand Holandsko na lodi 2002Holandsko na lodi 2002
Expand Mariny na BaltuMariny na Baltu
Expand Mariny v NorskuMariny v Norsku
Portsmouth, jižní Anglie
Oban, západní Skotsko
Půjčovny plachetnic a motorových lodí v ČR
Setkání Klubu La Grace 2012
Briga La Grace - výroba takeláže 2009
Potopení plachetnice Wyvern
Polární loď Fram
Ponorka HMS Otus
Replika ruské fregaty Shtandart
Strava na anglické lodi
Expand Subaru ForesterSubaru Forester
Expand Arthur RansomeArthur Ransome
Expand Loděnice VltavaLoděnice Vltava
145. let Pražské paroplavební společnosti
Poslední parní víkend
Chrustenická šachta a Solvayovy lomy
Pomsta Městské policii

Vyhledávání

Nahoru ^

Creative Commons License
Miroslav Jaroš
Praha 8
Kontakt: Elektronická pošta, telefon 603 449 974
www.miroslavjaros.cz