145. let pražské paroplavby

Oslavy 145. založení PPS, 28.8.2010

Skip Navigation LinksÚvodní stránka > 145. let Pražské paroplavební společnosti

Spolek VltavanKolesový parník Pražské paroplavební společnosti28. sprna 2010 pořádala Pražská paroplavební společnost slavnostní plavbu, která měla dva důvody.
Prvním důvodem bylo, že 26. srpna 1865 se uskutečnila první plavba nově založené Pražské společnosti pro paroplavbu na řece Vltavě. Pražská paroplavební společnost tak oslavila již 145 let od zahájení provozu.

Druhým důvodem byla oslava 70. výročí kolesového parníku Vltava, který byl slavnostně pokřtěn 27. srpna 1940.
Parník prošel v letech 2007 až 2009 zásadní rekonstrukcí a byl uveden do původní historické podoby, která mu opravdu sluší mnohem víc než bývalé salonní provedení.

Slavnostní plavby se zúčastnily bočnokolesové parníky Vyšehrad a Vltava a zadokolesová motorová loď Šumava.

Kolesový parník PPSKolesový parník PPSKolesový parník PPS

U podobných událostí samozřejmě nemůže chybět spolek Vltavan a dixilendová kapela na palubě parníku Vltava hrála také moc hezky.

Kolesový parník Vyšehrad, Pražská paroplavební společnostKolesový parník Vltava, Pražská paroplavební společnostKolesový parník Vltava, Pražská paroplavební společnostZadokolesová motorová loď Šumava, Pražská paroplavební společnost

Lodě Vyšehrad a Šumava byly určeny pro veřejnost a protože plavba byla zdarma, pluly nacpané k prasknutí.

PrahaPrahaPraha

I když to tak ještě v poledne nevypadalo, odpoledne se udělalo opravdu krásné počasí.
Těžko říct, jestli za to může náhoda, Neptun nebo usilovné modlení mnicha na Kampě před domem, ve kterém do počátku sedmdesátých let dvacátého století bydlela rodina posledního pražského vodníka Wassermanna se služebnictvem (viz film Jak utopit doktora Mráčka).

Motorový člunSochaPraha

Kolesový parník Vltava byl postaven nákladem 2,7 milionu Kč v loděnici PRAGA v Praze-Libni a slavnostně pokřtěn 27.8.1940. Parník je dlouhý 53 metrů, trup má šířku 5,1 metru a šířku přes kolesnice 9,2 metru.
Parník pohání dvouválcový ležatý parní stroj o výkonu 112,5kW.
Na cestu z Prahy do Štěchovic původně spotřeboval 520kg černého a na zpáteční cestu 330kg hnědého uhlí a na hluboké vodě dosahoval rychlosti přes 16km/h.
V roce 1960 prošel parník rekonstrukcí v Ústí nad Labem, při které na něm byl dostavěn palubní salon na zádi lodi a dokonce horní paluba pro 40 osob, která ale musela být kvůli zhoršené příčné stabilitě zrušena.
V roce 1978 byl kotel parníku Vltava přestavěn z uhlí na topný olej.
1. května 1989 došlo při roztápění k havárii kotle s výronem páry do strojovny. Strojník Petr Černý při tomto neštěstí zahynul, topič byl těžce zraněn.
V roce 1991 prošel parník Vltava další opravou, při které dostal nový kotel a byl zrekonstuován interiér.
V letech 2007 až 2009 byla provedena zatím poslední rekonstukce, při které byl kolesový parník Vltava uveden do co nejpůvodnějšího stavu. Byl snesen zadní salón a ponecháno pouze zastřešení zadní paluby, parní stroj byl opraven v Ekotechnickém muzeu v Podbabě, loď byla vybavena předním dokormidlovacím zařízením a moderní navigační a komunikační technikou.
V současné době pluje kolesový parník Vltava pod vedením kapitána Josefa Mikšovského.

Kolesový parník Vltava, Pražská paroplavební společnostKolesový parník Vltava, Pražská paroplavební společnostKolesový parník Vltava, Pražská paroplavební společnost

Kolesový parník Vyšehrad byl pokřtěn 1.5.1938 v loděnici v Ústí nad Labem jménem Antonín Švehla.
Parník je dlouhý 62 metrů, trup má šířku 6,2 metru a šířku přes kolesnice 10,5 metru.
Parník pohání dvouválcový ležatý parní stroj o výkonu 165kW při 42 otáčkách za minutu a na hluboké vodě loď dosahuje rychlosti až 17km/h.
Parník jezdil pod názvem Antonín Švehla do roku 1942, kdy byl přejmenován na Karlstein, po válce jezdil pod jménem T.G.Masaryk, od roku 1952 nesl jméno Děvín a od roku 1992 pluje pod jménem Vyšehrad.
Stejně jako kolesový parník Vltava prošel v letech 1960-1961 rekonstrukcí v Ústí nad Labem, v roce 1980 byl přestavěn na pohon kapalnými palivy a od roku 1992 má nový kotel. Zatím poslední významnou opravou prošel v letech 2006 až 2007, kdy mu byla vyměněna část obšívky a byl vybavem dokormidlovacím zařízením Verhaar o výkonu 45kW.

Kolesový parník Vyšehrad, Pražská paroplavební společnostKolesový parník Vyšehrad, Pražská paroplavební společnostKolesový parník Vyšehrad, Pražská paroplavební společnost

Zadokolesová motorová loď Šumava pochází z roku 1952. Jedná se původně o tažný remorkér, určený pro vlečení člunů a lodí na Labi při nižších vodních stavech, který byl v roce 1997 přestavěn na osobní loď.
Loď je dlouhá 57,5 metru a široká 9,1 metru, pohon zajišťuje dieselový motor Škoda o výkonu 550kW.
Sesterská loď, zadokolesový remorkér Beskydy, je stále ještě v činné službě na Labi.

Zadokolesová motorová loď šumava, Pražská paroplavební společnostZadokolesová motorová loď šumava, Pražská paroplavební společnostZadokolesová motorová loď šumava, Pražská paroplavební společnost

PrahaPraha

Při čekání na návrat flotily od Štvanice jsem se potloukal po Kampě kolem Sovových mlýnů.
Některá umělecká díla mi připadají velmi zvláštní.
Našel jsem si pak krásné místo na fotografování, jak parníky proplouvají pod Karlovým mostem, ale nepočítal jsem s tím, že kapitán Mikšovský se svým parníkem skončí přímo před mým objektivem u přístaviště Kampa.

Kolesový parník Vltava, Pražská paroplavební společnostKolesový parník Vltava, Pražská paroplavební společnostKolesový parník Vltava, Pražská paroplavební společnost
Kolesový parník Vltava, Pražská paroplavební společnostKolesový parník Vltava, Pražská paroplavební společnostKolesový parník Vltava, Pražská paroplavební společnost

 

Nahoru ^

Creative Commons License
Miroslav Jaroš
Praha 8
Kontakt: Elektronická pošta, telefon 603 449 974
www.miroslavjaros.cz