Z Ålesundu do Trondheimu

Plavba pod polární kruh na plachetnici BAGATELA, 21.6. až 6.7.2013

Plavba v Norsku V úterý 2.7.2013 v sedm ráno budím loď a o půl hodiny později již odrážíme od mola v Ålesundu a pokračujme k severu znakovanou plavební trasou kolem letiště na ostrově Vigra.

Je polojasno, slaboučce fouká od severovýchodu, a protože míříme na severovýchod, opět si užíváme rekreačního naftingu. Plujeme po úplně hladkém fjordu, okolní kopce mají vrcholky v mracích a leží na nich sníh. Jsme zhruba 240 mil od severního polárního kruhu, ale je celkem příjemně, jsem ve službě v džínách, košili a bundě, jen do croksů jsem si vzal tlusté vlněné ponožky. Už po tom pátečním slejváku konečně uschnuly.

Plavba do NorskaNa vodě občas projede nějaký přívoz a potkali jsme jeden námořní podvalník, sloužící zřejmě pro obsluhu ropných plošin, jinak je všude pusto a prázdno.

Břehy jsou dnes mnohem přívětivější. Místo strmých skalních stěn je většinou jen příkrý svah, na který se vejde i vesnička s pastvinami a polem, a místo špičatých vrcholků tvoří kopce na pobřeží jen takové kulaté boule.

Na hlídku od 17. hodiny si beru pod bundu i flísku. Původně jsme chtěli přespat v Budu, ale nakonec to svorně zamítáme, za úplného bezvětří se protahujeme rozbouřenou úžinou mezi ostrovy Nørdre Odden a Tjønnøya, naposledy při naší plavbě vyplouváme na volné moře a v dlouhých oceánských vlnách kopírujeme pobřeží. V 18:43 překračujeme 63° severní šířky.

Plavba do NorskaProtože máme opravdu spoustu času, zaplouváme do Kristiansundu a těsně před půlnocí se zde vyvazujeme na konci mola pro hosty.
Je poměrně zvláštní, že jsme dál na severu a přesto je dnes větší tma než při obeplouvání Stattu. Už týden plujeme bez předpovědi počasí a když jsme tak po přistání, popíjejíc na mole pivo, koukali na oblohu, zjistili jsme, že pranostiku o tom, jaké počasí věští ranní nebo večerní červánky, si každý pamatujeme jinak. Po krátké diskuzi nám ale došlo, že když je půl jedné v noci, stejně nevíme zda jsou tyhle červánky ranní nebo večerní, a tak jsme šli spát.

Plavba do NorskaVe středu ráno byl zase raketový start, 9:55 budíček a 10:23 už vyplouváme od mola. Stihli bychom to i dřív, jenže Standa s Pavlem hledali jak zaplatit za naše noční stání. Nenašli nic.
Nikde nebyla žádná kancelář správce, nikde nebyl ani človíček, žádná cedule s informacemi, žádný kastlík na peníze. Když není jak a komu zaplatit, odplouváme bez tedy placení.

Je krásné teplo, jedu jenom v košili, z jasné oblohy svítí slunce a od severu vane slabý větřík. Jen na genu vplouváme do Vinefjordu a protože dnešní plavbu už pojímáme opravdu rekreačně, neboť do cíle nám zbývá jen 100 mil a máme na ně čtyři dny, vytahuje Standa rybářské náčiní a zatímco já kormidluji, lovecké trio se pokouší ulovit večeři.

Plavba do NorskaZpočátku dost neúspěšně, i když možná že kdyby si kapitán sundal ochranné silikonové návleky na koncích háčku, třeba by mu to šlo od počátku lépe. Takhle chytil první makrelu v poledne Jarda.

Vítr se postupně stáčel na jihozápad a sílil, zanedlouho už Bagatela uháněla rychlostí přes čtyři uzly skoro na zaďák a já si říkal, že žádná ryba nemůže být tak blbá, aby se hnala za návnadou, prchající touhle rychlostí. Omyl, může; ve 14:45 chytil další makrelu v plné rychlosti Pavel.

Plavba do NorskaV šest večer vítr skončil, jako kdyby ho vypnuli vypínačem. Pokračujeme na motor a Jarda dělá k večeři smažený úlovek dne s bramborovou kaší. Uzenou makrelu jsem doma nikdy moc nemusel, ale tohle nebyla večeře, to byla pohádka.

V deset večer se blížíme k fjordu Trondheimsleia, na zalesněném hřebeni plane obrovský oheň a zdá se mi, jako by měli místní Vikingové nějakou slavnost. Po pár minutách je ale jasno, že Vikingové s tím nemají nic společného. Pavel zahnul za výběžek ostrova, tam byla fabrika a ten oheň jí šlehal z komínu.

Plavba do NorskaČeká nás teď 40 mil plavby pořád rovně fjordem. Od jedné do dvou kormidluji podle břehu já a je to dost nuda. Celou další službu od pěti do šesti jsem se těšil, že na mne konečně vyjde zatáčka, ale nevyšla. Do Trondheimsfjordu zatáčí až Pavel v 6:09, kdy se také dostáváme na nejsevernější bod naší plavby: 63°39'7". Necelé tři stupně nám chybí k severnímu polárnímu kruhu.

Plavba do NorskaKrátce po poledni přistáváme u mola pro návštěvníky v maríně Skansen v Trondheimu.

Bagatela ze Štětína uplula 1020 námořních mil za 13 dní se čtyřmi zastávkami ve Skagenu, Askvollu, Ålesundu a Kristiansundu. V celkovém součtu se ukázalo, že jsme upluli víc na motor než na plachty, ale ten rozdíl byl skutečně jenom pár mil.

Po přistání děláme pořádek v zásobách pro další posádku.
Zbývá nám spousta rumu, tatranek, bramborových kaší a konečně jsme objevili i jiné polévky, než ty se šunkovými knedlíčky. Bohužel nikdo teď polévku nechce.

Plavba do NorskaK obědu ohříváme kuře na cibuli v hořčičné omáčce, zalézáme se konečně v klidu prospat a večer pak věnujeme likvidaci přebytečného rumu a vyhodnocení celého zážitku. Díky našemu střídání jsem zatím nikdy neměl možnost spatřit v plné kráse Jardův speciální spací pytel do polárních oblastí a je to tedy opravdu neuvěřitelný zážitek.

Plavba do NorskaV pátek ráno se budím až v půl desáté a trolové nám ukazují, jak bychom také mohli mít, kdyby se naštvali.
Venku je zataženo, šedo, leje a je chladno. Sice se dá pobíhat jen v tričku, ale žádný luxus to není, vůbec se nám nechce z lodi a tak jen tak různě hovoříme a popíjíme čaj, rum, kávu a rum.

Po ustání deště jsme dobrali v čerpací stanici na vedlejším mole naftu do kanystrů, došli najít nádraží a prošli si město. Na to, že zde korunují norské krále, tedy není Trondheim nic moc. Zřejmě tady také často hořelo a tak toho z původní zástavby moc nezbylo, jenom kolem přístavu ještě stálo pár dřevěných domků, protože tam měli vodu na hašení po ruce. Ve tři už jsme zase byli na lodi, uvařili oběd a zahájili odpolední spánek. Opět začalo pršet.

Plavba do NorskaPlavba do NorskaPlavba do Norska

Zítra si během dne zabalíme a večer přijede druhá parta, která dopraví Bagatelu do Tromsø. Tam si ji za dva týdny převezme Pavel Elstner se Zdeňkem Žižkou a jejich posádkou a vyrazí na Špicberky. Bohužel bez nás. Snad se mi podaří se tam podívat někdy příště. Nám letí v neděli ráno letadlo do Prahy.

Navigace

Expand Mariny v NorskuMariny v Norsku
Portsmouth, jižní Anglie
Oban, západní Skotsko
Půjčovny plachetnic a motorových lodí v ČR