Plavba do Osla

První etapa plavby z Dranske do přístavu Skagen

Skip Navigation LinksÚvodní stránka > Jachting > Plavba do Osla 2010 > Z Dranske do Skagenu

Jachting BaltV neděli v půl šesté ráno jsme se vykulili ze spacáků a začali se chystat k odplutí.
Nad Wiekem na druhé straně zátoky vycházelo slunce, venku byly čtyři nad nulou, krásně jasná obloha a vál slabý východní vítr.

Protože jsme nestáli v maríně, ale na bývalé vojenské základně lidové armády, kde sociálky byly asi buržoazní přežitek, nezbylo některým členům posádky nic jiného než použít lodní toaletu. Přitom zjistili, že nám včera WC na naší nové lodi zapomněli vybavit štětkou. Taková nepříjemná drobnost.

Po vytažení kabelu ze zásuvky na břehu se kapitán zarazil u přístrojové desky a pak poznamenal, že napětí necelých 12 voltů na provozní baterii se mu po celonočním nabíjení zdá málo. Ale startovací baterie byla nabitá a tak jsme v půl sedmé nahodili motor a vypluli.

Jachting BaltStejně jako z Breege, i z Dranske vede pouze úzký vybagrovaný plavební kanál, kterým se jede skoro dvě hodiny na motor, než se za Hiddensee vypluje na volné moře. Během těch dvou hodin jsme ověřili, že se provozní baterka motorem opravdu dobíjí, dotáhli povolená lanka zábradlí a volné uzly na otěžích geny i náhradní výtahová lana. I když s náhradními výtahy byl trochu oříšek, protože pro oba francouzský výrobce na stěžni instaloval pouze jeden společný vazák. Také jsme zjistili, že z nějakého podivného důvodu není pro lanko rolfoku připraven žádný stoper a že na pravé straně kajuty chybí vinšna pro otěž hlavní plachty.

Po osmé hodině minula Dana maják Dornbush na severním konci ostrova Hiddensee, vztyčili jsme plachty a zamířili kurzem 335° ke kruhovému objezdu na jižním konci Øresundu.

Jachting BaltPři obou loňských plavbách jsme od Hiddensee vyplouvali v pěkné divočině a tak jsem rád, že letos nás má Neptun rád. Od východu vane větřík kolem deseti uzlů, sluníčko svítí a lodí něžně houpají vlnky, které nejsou větší než metr. Jak trefně poznamenal kapitán: "Fouká nám damenwind, uděláme si pěknou kafefahrt."

Jachting BaltSlužby se rozdělily tak, že každý člen posádky byl hodinu na kormidle, hodinu měl příslužbu a pak čtyři hodiny volna. Na mě to vycházelo vždy od devíti a od tří, takže jsem se v devět s velikou radostí postavil za kormidlo, v poledne s chutí spořádal Karlovu svíčkovou s knedlíkem a pak usnul jak špalek.

Ve tři, při  nástupu ke kormidlu, je situace stejná: Trojka vítr z pravoboku, jasno, slunce, zima. Přejeli jsme dopravní koridor směrem ke švédskému pobřeží, posvačili Vaškovu výtečnou hrachovou polévku s loveckým salámem, změnili kurz k západu na Kodaň, vyvázali hlavní ráhno kontrašotou a pozorovali zvláštní úkaz na vrcholku stěžně.

Jachting BaltŽe je budík windmetru zapojený obráceně a ukazuje kam vítr fouká, a ne odkud fouká, na to už jsme si zvykli. Že údaj o relativní rychlosti větru je tím pádem informace barona Prášila, to nás moc netrápilo. Ale aby se na lodi při zadním větru zasekával ukazatel směru větru do mističek anemometru, to jsme ještě neviděli.

Jachting BaltK večeru se udělalo teplo, ale bohužel odešel vítr. Plížili jsme se rychlostí kolem tří uzlů mezi ostrovy Saltholm a Sjælland kolem kodaňského letiště, přes hlavu nám létali oceloví ptáci a osvětlená ranvej vypadala jako scéna z nějakého UFO filmu.

Proplutí kolem Helsingøru jsem prospal a tak bohužel pořád nevím, jestli ještě starej Hamlet straší na hradbách. Pavel s Martinem, kteří měli v tu dobu službu, si ho nevšimli.

A před třetí v noci jsem posádku vystrašil já. Dana měla hlavní odpojovač baterie přímo na čele lůžka v zadní kajutě. Nezapuštěný, bez krytu; prostě si tam tak trčel. No a jak jsem sundal nohy z postele, do toho odpojovače jsem kopnul. Celá loď potmě, těsně vedle plavební dráha. Ach jo.

Øresund bridgeV pondělí v deset ráno, severovýchodně od ostrova Anholt, znovu startujeme motor. Jednak se zase vybila provozní baterie, jednak lehnul vítr. V jedenáct začalo trochu fučet od jihovýchodu a udělalo se teplo. Na palubě se dalo pobývat jenom ve flísce a dokonce jsem si spálil namazaný nos.

V půl třetí odpoledne, za ostrovem Læsø, měníme kurz a místo do Osla míříme k dánskému Skagenu. Kapitán nám přitom vypráví že Skagen je moc hezký přístav a stojí za vidění. A že si před chvilkou všimnul, že kromě hajzlštětky nám zapomněli dát na loď i norskou vlajku a je potřeba jí někde koupit. Nejlépe ve Skagenu.

Port SkagenVítr se stočil k západu a zeslábl, od půl páté znovu motorujeme. Zatáhlo se, začalo pršet, udělala se pěkná zima a navíc padla mlha. Výhoda je, že při jízdě na motor nám topení alespoň trošku topí. Teplotu v salonu se tak podařilo vyhnat až na 16°C.

Od mého nástupu ke kormidlu v devět večer se počasí trochu umoudřilo a pršet přestalo, ale zamlženo je pořád - světlo majáku ve Skagenu má viditelnost 20 mil a my ho spatřili necelé čtyři míle před přístavem.

Pak Karel prokličkoval mezi zakotvenými tankery na rejdě a čtvrt hodiny po půlnoci byla naše Dana vyvázaná u úplně prázdného mola v maríně Blue Flag ve Skagenu.

Předchozí: Úvod Následující: Ze Skagenu do Oslo

Nahoru ^

Creative Commons License
Miroslav Jaroš
Praha 8
Kontakt: Elektronická pošta, telefon 603 449 974
www.miroslavjaros.cz