Plavba na Channel Islands

Plavba přes kanál La Manche z Cherbourgu do Portsmouth

Skip Navigation LinksÚvodní stránka > Jachting > Plavba na Channel Islands 2011 > Z Cherbourgu do Portsmouth

Přístav CherbourgProtože se majitel lodi celé dopoledne neukázal, v sobotu v půl jedenácté jsme odpluli a v naprostém bezvětří motorovali k severu, zkoušeli různě refovat a zase vztyčovat plachty a hráli si s radarem.

Po obědě začalo trochu foukat od severozápadu a jak ubíhalo odpoledne, vítr postupně sílil. V půl třetí už byly na stěžni všechny tři plachty a loď jela kolem čtyř uzlů.
Viditelnost nepřesahovala pět mil, hladina moře připomínala rybník za bezvětří a kromě občasného bordelu na ní neplavalo vůbec nic. Za celé odpoledne jsme spatřili jen tři plachetnice a dvě velké kontejnerové lodě. Pokud je Doverská úžina jednou z nejfrekventovanějších plavebních cest, rozhodně na to tuhle sobotu nevypadala.

V sedm večer, když jsme vplouvali do britských vod a vyvěšovali jejich zdvořilostní vlajku, už vála sympatická severozápadní čtyřka, loď dělala kolem pěti uzlů, Richard vařil k večeři rýži s fazolí a hovězím ve vlastní šťávě a já před nástupem do služby zběsile prohledával lodní pytel i kajutu a hledal kulicha.
Je zvláštní, jak dokonale se dokáže taková věc schovat za 24 hodin pobytu na lodi. Nakonec jsem ho neočekávaně našel v lodním pytli, ačkoliv jsem si zcela jasně pamatoval, že jsem ho včera večer dával na poličku do skříně.

Plavba do PortsmouthPlavba do PortsmouthPo soumraku se zase chvilku jelo i na motor, abychom co nejrychleji vypadli z plavební dráhy, ale jinak po celou dobu naší hlídky od osmi do půlnoci pořád vála severozápadní čtyřka a loď jela jak namydlený blesk.
Což zase nebyla taková výhra, protože Tomáš nechtěl vplout do úžiny mezi ostrovem Wight a pobřežím v noci, takže se nakonec udělala taková malá prodlužovací odbočka směrem k východu a zpět.
Od čtyř ráno jsem měl s Ondrou a Honzou zase službu, vítr zesílil až skoro k šestce a v kurzu ostře proti větru loď chvílemi dělala přes devět uzlů. I přes poměrně silný vítr se kolem pobřeží válel nízký závoj mlhy, ze kterého občas vypadla nepříjemnou rychlostí nějaká kontejnerová obluda. Všechny se nám vyhnuly, takže asi opravdu děláme pěkný radarový odraz i bez odražeče.

PortsmouthV osm ráno, na konci naší hlídky, míjíme maják Nab Tower, přehazujeme plachty, míříme podél pobřeží ostrova Wight k severozápadu a po dvou hodinách vplouváme do vybójkované plavební trasy k Portsmouth.
Vítr se stočil k severu, fouká jen kolem 10 uzlů a pobřeží je pořád zastřené řídkým závojem mlhy, což mě dost štve, jelikož všechny fotky díky tomu stojí za starou bačkoru.

PortsmouthProtože je v portsmouthském přístavu čilý provoz a navíc se v úžině široké 200 metrů mezi Portsmouthem na východní straně a Gosportem na západě vyskytují přílivové proudy o síle až pěti uzlů, je navigačním informacím v pilotech věnována spousta textu, ale zjednodušeně se dá říct, že je třeba dávat pozor na proud, mít vysílačku naladěnou na 11. kanálu a plout západně od znakované trasy pro velké lodě. Pokud někdo má potřebu přeplout na východní stranu přístavu, musí mu to nejdříve povolit řízení provozu.
Taky jsme se podle pilota měli před přistáním hlásit na 80. kanále, ale když to Tomáš udělal, dostal odpověď "Hm, tak pojeďte" a tím to skončilo.Tak jsme tedy jeli a v neděli chvilku před jedenáctou místního času přistáli po 109 námořních mílích plavby u plovoucího mola v maríně Haslar v Gosportu.

U vedlejšího mola stála zeleně natřená bývalá majáková loď LV 1 společnosti Trinity House z roku 1946 (anglické majákové lodě byly označovány písmeny LV jako Light Vessel s číslem a název na boku lodi byl napsán podle momentálního umístění plavidla), která do října 1991 fungovala jako majáková loď Dowsing, 33 mil východně od Grimsby, pak ji vyřadili z provozu a nyní slouží v maríně jako klubová restaurace, toalety, sprchy a prádelna.

Harbour Defence Motor Launch ML 1387 MedusaA hned u našeho mola, kousek před námi, stál vojenský člun, který – jak se ukázalo po návratu – byl opravdovým unikátem. Jednalo se o motorový člun pro obranu přístavů (Harbour Defence Motor Launch) ML 1387 Medusa z roku 1943, který během vylodění v Normandii sloužil jako značkovací loď u invazní pláže Omaha.
Během druhé světové války bylo těchto člunů vyrobeno přes 480 a řada z nich dosud existuje, i když byly přestavěny na motorové jachty. Jediná loď v Británii, dochovaná v původním stavu, je právě ML 1387 Medusa. Patří lodním veteránistům z Weymouth.

Vyvázali jsme loď, zaplatili v kanceláři 37 liber za stání do zítřka a vyrazili do města.